Вторгнення літаків та безпілотників з рф у повітряний простір НАТО має кілька цілей, і вони вимагають більш рішучої відповіді. Так вважає адмірал ВМС США у відставці, колишній верховний головнокомандувач ОЗС НАТО Джеймс Ставрідіс, який раніше попереджав про плани путіна щодо дестабілізації двох європейських країн.
«Базова стратегія реагування на будь-яке вторгнення з повітря росії вже існує: операції НАТО з патрулювання повітряного простору, які щодня відстежують понад 30 000 „повітряних переміщень“ по всій зоні операцій Альянсу. Радіолокаційні установки вздовж кордонів НАТО можуть виявляти літаки, які не використовують комерційні транспондери або не контактують з цивільними авіадиспетчерами. Це, звичайно, включає російські безпілотники та пілотовані військові літаки. Винищувачі швидкого реагування готові до запуску протягом кількох хвилин з одного з двох Об'єднаних центрів повітряних операцій (CAOC) НАТО, розташованих у німецькому Уедемі та іспанському Торрехоні. Літаки-порушники швидко та ефективно супроводжуються з повітряного простору НАТО, як це сталося над Естонією минулого тижня», - зазначив Ставрідіс.
За словами Ставрідіса, путін хоче вторгненнями досягти трьох цілей: отримати тактичне розуміння реакцій альянсу, зменшити кількість доступних літаків та систем, які зараз захищають Україну. Й створити розбіжності в Альянсі щодо того, наскільки агресивно реагувати на російські літаки. Настав час його зупинити, зауважив колишній верховний головнокомандувач ОЗС НАТО.
«На думку спадає кілька потенційних варіантів реагування з повітря, які, ймовірно, активно розглядаються планувальниками НАТО. По-перше, забезпечення цілодобового покриття східного флангу літаками раннього радіолокаційного виявлення E-3 AWACS американського виробництва. НАТО має ціле крило цих чудових платформ управління повітряним простором. У поєднанні з безперешкодним наземним радіолокаційним покриттям, AWACS забезпечують огляд повітряного простору зверху вниз та можуть виявляти низьколітні дрони або винищувачі, які радари можуть пропустити», — сказав Ставрідіс.
По-друге, вважає він, НАТО може додати більше винищувачів до сил швидкого реагування в Німеччині та Іспанії.
«Щонайменше кілька десятків додаткових F-35 Lightning, винищувачів п'ятого покоління, якими літають союзники, включаючи Бельгію, Данію, Італію, Нідерланди, Норвегію, Польщу та Велику Британію. Це найсучасніші винищувачі у світі, які легко перевершують будь-що, що росія, ймовірно, зможе задіяти. Інші хороші європейські винищувачі включають шведські Gripen, Eurofighter Typhoon та різні літаки американського виробництва, такі як F-15 Strike Eagle та F-18 Hornet. Маючи в своєму розпорядженні понад 3000 винищувачів — приблизно в чотири рази більше, ніж у росії — Альянс міг би легко підтримувати повітряне бойове патрулювання під контролем AWACS, замість того, щоб покладатися на наземні винищувачі, що перебувають у бойовій готовності», — зазначив військовий.
По-третє, йдеться у статті, альянс повинен використовувати численні уроки, отримані від українців, для перемоги російські безпілотники. До цього слід відносити кінетичні заходи — фізичні бар'єри, безпілотні літальні апарати для боротьби з дронами, недорогу наземну зброю спрямованої енергії — та електронне глушіння за допомогою EA-18G Growler та EC-37B Compass Calls. Наступальні інструменти кібервійни також можуть порушувати роботу роїв безпілотників.
«Зрештою, і це найголовніше, Альянс повинен повідомити росію про те, що його правила взаємодії посилюються, і що подальші вторгнення будуть зустрінуті більш жорсткою відповіддю — залишаючи за собою право збивати як дрони, так і пілотовані літаки. Довгостроковий план НАТО має передбачати повну безпольотну зону над Україною, але зараз слід розпочати повноцінну військову відповідь на вторгнення росії з повітря — як безпілотні, так і пілотовані», — резюмував пан Ставрідіс.
Раніше «ФАКТИ» публікували думку відомого опозиціонера Гаррі Каспарова про те, що одного разу путін обов'язково спробує таки перейти кордон однієї з країн НАТО, щоб зафіксувати, що такої організації більше не існує.