Loqal – новинний агрегатор Loqal
Новини

Gripen для України: чи стане шведський винищувач новим козирем ЗСУ в небі?

Gripen для України: чи стане шведський винищувач новим козирем ЗСУ в небі?
Факти • 1 хв читання

У той час як над країнами Скандинавії літають невідомі безпілотники, Україна ось уже понад рік очікує передачі від Швеції партії винищувачів Gripen. Переговори, що проводилися раніше, зайшли в глухий кут ще у 2024-му році і відтоді ситуація не змінюється.

Так, як повідомило шведське видання Expressen з посиланням на представника міністерства оборони Швеції Йохана Йельмстранда, питання передачі літака Україні продовжує обговорюватися. Подібна заява стала результатом інтерв'ю, даного ВВС першим заступником міністра оборони України Іваном Гаврилюком, який заявив, що очікуються додаткові поставки літаків, у тому числі Gripen.

Шведський багатоцільовий літак Saab JAS 39 Gripen належить до багатоцільових винищувачів четвертого покоління і є доволі сучасним — він був прийнятий на озброєння ВПС Швеції у 1997-му році. Це означає, що, окрім власне повітряних боїв, він може використовуватися як легкий штурмовик, безпосередньо підтримуючи наземні частини в бою.

Якщо порівнювати з наявним на озброєнні Повітряних Сил України F-16, то Gripen за багатьма параметрами поступається «американцеві», але де в чому і перевершує:

1) озброєння — загалом краще у Gripen, який має 27-мм авіагармату проти 20-мм у F-16, щоправда, при цьому за рахунок легшого калібру у американського літака трохи більше снарядів — 150 проти 120. При цьому у F-16 є 9 вузлів підвіски, на які можна розмістити різні ракети, бомби та інше спорядження, в останніх модифікаціях Gripen їх налічується 10, що дає деяку перевагу;

2) льотні показники — загалом краще у F-16, який має максимальну швидкість у 2650 км/год проти 2200 км/год у Gripen. При цьому практична стеля обох літаків рівнозначна — 15 240 метрів, але от у дальності бойового вильоту «швед» значно поступається — 800 км проти майже 1400 км.

По суті більш скромні льотні показники Saab JAS 39 Gripen пояснюються меншою вагою літака — максимум 16 тонн проти майже 22 тонн у F-16, що говорить про менш потужний двигун. При цьому завдяки розмірам «швед» може бути в повітрі більш маневреним.

Тим часом російський ВПК намагається забезпечити авіацію окупантів новими літаками замість знищених, але компенсувати втрати не встигає.