Дніпро у цьому році зробив крок до врегулювання використання електросамокатів та моноколіс. Нові правила зонування та паркування мають зменшити хаотичне пересування містом, знизити кількість ДТП та нарікань від мешканців. «Наше місто» дізналося, як міська влада хоче зробити вулиці зручнішими для всіх і що змінює визнання електросамокатів транспортом на рівні закону.
У 2025 році у Дніпрі вирішили розробити та впровадити правила користування електросамокатами, моноколесами та іншим персональним електротранспортом через стрімке зростання кількості аварій та нарікання з боку містян.
За офіційною статистикою патрульної поліції, у 2024 році у Дніпрі було зафіксовано 19 ДТП за участю електросамокатів, з них 14 — з потерпілими. Станом на 1 липня 2025 року зареєстровано вже 12 аварій, 9 з них теж із травмованими.
Прокатні сервіси повернуться у Дніпро після затвердження правил користування самокатами у місті. Фото – Нацполіція
Щоб зробити вулиці безпечнішими, виконком міськради ще 29 квітня 2025 року вирішив навести лад у використанні електросамокатів і моноколіс у місті. Згодом, у червні цього року, це рішення затвердили на сесії міськради. Документ передбачає розробку схем зонування, де буде чітко визначено допустиму швидкість та правила паркування електросамокатів та моноколес.
Як повідомили «Наше місто» у департаменті торгівлі та реклами, планується, що парковок для електротранспорту не буде:
Це робиться для того, щоб забезпечити вільний доступ до цих зон.
На момент підготовки матеріалу міська рада оголосила про збір пропозиції про зонування від профільних департаментів, які планують опрацювати та ухвалити остаточні правила окремим рішенням виконкому. Прокатні сервіси зможуть повернутися до міста лише після остаточного їх затвердження.
На загальнонаціональному рівні врегулювання електросамокатів лише почалося. У 2023 році Верховна Рада ухвалила, а президент підписав закон, який визнав електросамокати транспортом. Такі механізми поділили на два типи:
Якщо транспорт їде швидше ніж 50 км/год, то це вже мотоцикл.
Хоч електросамокати вже офіційно визнали транспортом, у Правилах дорожнього руху (ПДР) досі не прописано, як саме їхні водії мають поводитися на дорозі. Перший заступник Департаменту патрульної поліції Олексій Білошицький назвав це «правовим вакуумом»: статус є, але чітких правил для користувачів немає.
Представник патрульної поліції Олексій Білошицький нагадує: водії електросамокатів теж учасники руху, тож мають дотримуватися ПДР і піклуватися про власну безпеку. Фото з особистого архіву.
«Електросамокати віднесли до категорії транспорту. Щодо прав, обов’язків керманичів такого електротранспорту, поведінки інших учасників дорожнього руху, наразі це не визначено чинним законодавством», – пояснив Олексій Білошицький.
Попри відсутність повноцінного регулювання у ПДР, суди вже визнають водіїв електросамокатів повноцінними учасниками дорожнього руху. Це означає, що вони зобов’язані дотримуватися правил і можуть бути притягнуті до відповідальності.
Водій електромопеда став винуватцем ДТП у Дніпрі. Фото Патрульної поліції Дніпропетровської області.
За даними патрульної поліції, у травні 2025 року на проспекті Слобожанському у Дніпрі сталося ДТП: водій електромопеда врізався в електричний пасажирський бусик. На водія мопеда склали протокол за ст. 124.
Жорсткіше покарання буває, якщо водій електротранспорту був напідпитку. Наприклад, у листопаді 2024 року Чечелівський районний суд Дніпра виніс постанову у справі про нетверезого водія електроскутера. У серпні того ж року чоловік приїхав на ньому до АТБ на вулиці Незалежності. Там, за його словами, він випив банку слабоалкогольного напою у приміщенні магазину.
Поліцейські, які зафіксували порушення правил дорожнього руху, провели тест на алкоголь — результат 1,12 проміле. На бодікамері чоловік сам зізнався, що випив «десь літр пива» і навіть описав свою поїздку.
У суді адвокат намагався довести, що електроскутер – це не транспорт у класичному сенсі, а отже, вимоги законодавства на нього не поширюються. Проте суд не погодився з такою версією подій. Попри те, що електроскутер не є «механічним транспортом» у вузькому визначенні, він є транспортним засобом. В результаті чоловіка оштрафували на 17 тисяч гривень і позбавили права керування на один рік.
Наразі кермувати електросамокатом можна без водійського посвідчення, реєстрації чи спеціального дозволу. Також закон не визначає вікових обмежень. Частина прокатних сервісів самостійно вводять вимогу не передавати транспорт неповнолітнім і страхують поїздки, але для приватних користувачів обов’язкове страхування відсутнє.
У міськраді Дніпра вважають за доцільне заборонити користування електросамокатами дітям до 16 років та запровадити обов’язкове медичне страхування та страхування відповідальності.
З визнанням електросамокатів транспортними засобами з’явилися й нові виклики. Відсутність згадок про такий транспорт у ПДР, а також брак чітких вимог щодо страхування та віку користувачів створює ризики і для водіїв, і для пішоходів. Щоб зменшити ризики та навести лад, Дніпро розробляє власні правила зонування та паркування. Ці зміни мають зробити місто безпечнішим і зручнішим для всіх учасників руху та можуть стати прикладом для інших громад.
Категорія: Влада, Новини Дніпра, Суспільні та соціальні новини Дніпра, Тема дня, Транспорт в Дніпрі
Позначки: Головне, Дніпро, Міськрада Дніпра, Транспорт Дніпра, Штрафи