Проведення державної підсумкової атестації (ДПА) у формі ЗНО для учнів 4 класів викликало занепокоєння та обурення у батьків, а також нерозуміння у вчителів. Український центр оцінювання якості освіти (УЦОЯО) пояснив ключові моменти.
Так. У 2026 році проведуть апробацію ДПА для учнів 4 класів у формі ЗНО, а вже із 2027 року така державна підсумкова атестація стане обов’язковою.
Для учнів ДПА мало відрізнятиметься від тієї атестації, що проводилася до 2020 року, – це буде комплексна контрольна робота з цікавими завданнями. Відмінність для вчителів полягатиме в тому, що замість потреби розробляти завдання для ДПА, аналізувати результати, потрібно буде використати матеріали й інструкції, розроблені УЦОЯО, а після проведення оцінювання увести результати в спеціальні форми.
У межах ДПА оцінюватимуть навчальні досягнення учнів 4-х класів у мовно-літературній і математичній галузях. Мовно-літературна освітня галузь охоплює шкільні предмети «Українська мова та читання».
Цифрові технології давно стали невіддільною частиною нашого життя. Вони всюди: на роботі, вдома та у навчанні. Унікальні можливості для здобуття освіти з їхньою допомогою пропонує і дистанційна школа «Оптіма». Завдяки інноваційним підходам та висококваліфікованим педагогам навчання стає цікавим та результативним, а учні мають змогу опановувати знання у власному темпі.
Жодної спеціальної підготовки не потрібно. Мета ДПА – з’ясувати реальний рівень досягнень дитини, а не результат спеціальної підготовки.
Завдання з мовно-літературної освітньої галузі передбачатимуть роботу із текстами. Учні матимуть змогу показати, як добре вони розуміють прочитаний текст і чи можуть створити власне невелике повідомлення – структуроване й грамотне. Учням також пропонуватимуть завдання на слухання й говоріння. Ці завдання стосуватимуться різноманітних життєвих ситуацій.
Завдання з математики пропонуватимуть учням показати свої математичні вміння, розмірковуючи над типовими буденними ситуаціями, наприклад, придбання речей чи продуктів, приготування страв, вимірювання певних об’єктів, прогнозування результатів тощо.
Школярі проходитимуть ДПА у своїй школі, у своєму класі та зі своєю вчителькою.
Нічого. ДПА у 4 класах проводитимуть виключно для моніторингу навчальних досягнень.
Це інструмент зворотного зв’язку. Учасники освітнього процесу отримають короткі звіти про результати учнів, які дадуть змогу:
Не суперечить. Оскільки ДПА в 4-х класах – це загальнодержавне підсумкове оцінювання для моніторингу, тут не можна обійтися лише описовими характеристиками, важливо також мати числові характеристики. Це дасть змогу збирати дані, аналізувати їх, порівнювати між роками для моніторингу змін у початковій освіті. За підсумками ДПА-4 досягнення учнівства будуть подавати в загальнонаціональній шкалі 1-12 балів.