
“Вибухова” ракета техаського стартапу пройшла випробування
США стали на крок ближче до досягнення гіперзвукового польоту після того, як у середу, 14 травня, компанія Venus Aerospace, що базується в Х’юстоні, успішно провела випробування свого ракетного двигуна з обертовою детонацією (RDRE).
Компанія стверджує, що це перше американське випробування цієї технології, яка нарешті стає реальністю після десятиліть досліджень і розробок. Зрештою, RDRE можуть стати джерелом енергії для високошвидкісних літаків, здатних рухатися зі швидкістю, що в шість разів перевищує швидкість звуку, йдеться у повідомленні Venus Aerospace.
“Ми витратили близько чотирьох років і частину нашого венчурного фінансування в розмірі 84 мільйонів доларів, щоб перевести RDRE з академічної теорії в перевірений в польотах двигун”, – розповіла Gizmodo Сара “Сассі” Дагглбі, співзасновник і генеральний директор Venus Aerospace, в електронному повідомленні.
“Що робить RDRE чудовим, так це не тільки те, що він працює, але й те, що він на порядки доступніший за традиційні рушійні системи”, – додала вона.
Компанія запустила невелику ракету, оснащену цим двигуном з тягою 2000 фунтів (приблизно 907 кілограмів) з космодрому Spaceport America в Нью-Мексико. За даними Aerospace America, двигун розміром з речовий мішок підняв невелику ракету на висоту 4400 футів (1341 метр) і працював протягом семи секунд, розганяючи ракету до швидкості близько 383 миль (616 кілометрів) на годину – майже вдвічі меншої за швидкість звуку.
Літак летів близько 30 секунд, потім м’яко приземлився з парашутом, і його забрали рятувальні команди, повідомляє Aerospace America.
Теоретично розроблені з 1980-х років, RDRE мають бути високоефективними і компактними. Це дозволяє їм виробляти більшу тягу з тією ж кількістю палива, що і традиційний двигун внутрішнього згоряння, який поєднує пальне під високим тиском з окислювачем у камері згоряння і спалює їх, утворюючи постійний потік вихлопних газів, який рухає літак вперед.
Замість вихлопних газів транспортні засоби з RDRE рухаються за допомогою ударних хвиль. Ці двигуни використовують постійне впорскування палива і окислювача для створення хвилі безперервних вибухів – або детонацій – які рухаються по кільцевому каналу. В результаті утворюється ударна хвиля, яка вистрілює з задньої частини літака на надзвуковій швидкості.
Ця технологія має потенціал для значного скорочення часу польоту, підвищення паливної ефективності та зменшення витрат у різних секторах, включаючи військові, комерційні та космічні системи, – стверджують у Venus Aerospace.
“У порівнянні з традиційними реактивними або ракетними двигунами, наш RDRE в 10 разів дешевший у виробництві та експлуатації”, – сказав Дагглбі. “Це тому, що він не має рухомих частин, працює на паливі, яке можна зберігати, і може бути надрукований на 3D-принтері приблизно за тиждень. Ми очікуємо, що в міру масштабування виробництва і ліцензування крива витрат буде продовжувати покращуватися”, – додала вона.
Як тільки RDRE стануть комерційно доступними, уряди і компанії зможуть виробляти гіперзвукову зброю за частку вартості нинішніх версій, розповів Ендрю Дагглбі, технічний директор і співзасновник Venus Aerospace, в інтерв’ю журналу Aerospace America. Більше того, за його словами, ці двигуни можуть запускати космічні вантажі в чотири рази більші, ніж нинішні технології.
Досягнення сталого гіперзвукового польоту було метою компанії з моменту її заснування Сассі та її чоловіком Ендрю у 2020 році. Вони передбачають світле майбутнє для світового ринку гіперзвуку, прогнозуючи, що до 2030 року він перевищить 12 мільярдів доларів завдяки багатогалузевому попиту.
Але їм ще належить пройти довгий шлях, перш ніж їхній RDRE зможе забезпечити сталий гіперзвуковий політ. Після успішного випробувального польоту минулого тижня Venus Aerospace планує провести ретельний післяпольотний аналіз, щоб оцінити продуктивність двигуна і врахувати його в майбутніх ітераціях, сказала Сассі Дагглбі.
Вона додала, що компанія прагне мати оперативні системи RDRE до початку 2030-х років. Тим часом вона зосередиться на масштабуванні технології, відточуванні її найкращих застосувань і взаємодії з потенційними інвесторами, в тому числі з оборонними відомствами і відомствами національної безпеки США, а також комерційними клієнтами.
Отже, майбутнє ще не настало. Але випробувальний політ минулого тижня знаменує собою важливий крок на шляху до виведення цієї потужної рушійної системи зі сфери наукової фантастики в реальність.