
«Шахеди», страх і казино: як маніпулюють підписками в телеграм-каналах
Під час повітряних тривог українці шукають актуальну інформацію про загрози в телеграмі. Але за обіцянками «точних» даних часто ховається хитромудра схема заробітку. Як анонімні канали використовують емоції користувачів, щоб просувати казино, ставки чи політичну рекламу, і чому підписка на «унікальний» канал може виявитися пасткою? Про це розповідає «Трибуна-Бровари» з посиланням на Texty.
Інформація про повітряні атаки, «точні» графіки знеструмлень, можливість підзаробити чи виграти значні кошти, що зробити з полоненою снайперкою… Усе це гачки, якими користувачів намагаються заманити в анонімні телеграм-канали. Журналісти дослідили, як працює ця клікбейтна пастка і як на ній заробляють гроші.
Частина телеграм-каналів під час ворожих атак досить точно описує, що і де летить. Однак звичку перевіряти реальний стан нальоту в телеграмі часто використовують, щоб заробити на страху аудиторії. Користувачі це точно бачили: під час тривоги, коли вони читають популярний телеграм-канал, їм пропонують підписатися на інші, щоб дізнатися ще «точнішу» й «свіжішу» інформацію.
Журналісти занурилися в хитросплетіння посилань у телеграмі й виявили, що часто такі повідомлення – замануха, покликана змусити користувачів підписатися на більшу кількість каналів. Страхи й емоції аудиторії використовують, щоб потім між новинами просувати онлайн-казино, ставки на тоталізаторі чи приховану політичну рекламу.
Як це працює? Під час повітряних тривог у телеграм-каналах з’являються повідомлення на кшталт «дізнайся, куди летить «шахед» у твоєму місті» з відповідним посиланням. Ці посилання ведуть на анонімний телеграм-канал або цілу мережу каналів.
Приклад: користувач читає один із найпопулярніших в Україні телеграм-каналів «Труха⚡️Україна» (понад 2,7 млн підписників). Він бачить повідомлення із заголовком «Загроза масованого удару!». Його запевняють, що «інформація по регіонах оновлюється щохвилини» і закликають долучитися до інших телеграм-каналів, які нібито мають розповісти, де летить ракета. Однак посилання не ведуть на конкретний моніторинговий канал. Це реклама каналів із сітки «Трухи».
Один із таких каналів – «Повітряний простір України», який також належить до умовної групи «Труха». Він мало чим відрізняється від інших каналів сітки: публікує майже ті самі тексти, розбавляючи їх повідомленнями про тривоги й ракетні небезпеки. Якщо користувач не підписаний на нього, йому пропонують це зробити.
Доступ до таких телеграм-каналів часто закритий, а стати підписником можна лише за запитом. Приєднання до них – це своєрідний квест. Користувачів переспрямовують на закриті канали, і це частина схеми. З одного боку, адміни створюють ілюзію унікальності інформації – користувач нібито долучається до кола обраних, які знають більше, ніж інші. З іншого боку, – це інструмент монетизації.
Медіаексперт Борис Родієвський пояснює: «За допомогою механізму створення унікальних запрошень, що є лише в закритих каналах, можна отримати статистичну інформацію: скільки підписників приходить і з яких саме каналів. Досвідчені адміни створюють окремі посилання для кожної реклами і кожного каналу, на якому рекламуються». Це дозволяє точно аналізувати ефективність реклами, тобто вартість одного підписника.
Після переходу за посиланням надходить повідомлення з проханням вибрати потрібне місто.
Пропоноване посилання веде на бота – спеціальний обліковий запис, який автоматично взаємодіє з користувачами. Наприклад, бот просить підтвердити, що користувачу більше 18 років, або надсилає новини, посилання на інші анонімні канали чи спам. Видалення бота не допомагає — щоб зупинити повідомлення, його потрібно заблокувати.
У прикладі вибір регіону не дає обіцяного. Вибираючи місто чи область, користувач отримує запрошення приєднатися до нового каналу, наприклад, «Дзвінок Трампа», де в описі обіцяють «шокуючу правду».
Розрахунок на те, що користувачу захочеться дізнатися більше, і він натисне на кнопку.
Надіславши заявку, користувач отримує нове повідомлення з проханням ще раз вибрати регіон. Його переконують, що він зможе відстежувати рух ворожих ракет і БпЛА в прямому ефірі.
Але незалежно від вибору – Полтавська чи Хмельницька область – його переводять на іншу велику сітку каналів. Кроки повторюються, лише пропозиції підписок змінюються.
У результаті, намагаючись підписатися на канал із повідомленнями про тривоги, який запропонувала «Труха», після численних переходів і підтверджень, користувач отримує купу нових підписок на канали, які публікують те саме, що й «Труха». Страхи й цікавість аудиторії стають інструментом для просування реклами та збільшення аудиторії анонімних телеграм-каналів.
«Бровары» – серед сотні псевдоукраїнських Telegram-каналів, які працюють на росію
Де шукати роботу: добірка Telegram-каналів
Кіберафери в Telegram: як уберегти акаунт, дані та гроші
Telegram у руках шахраїв: як захистити акаунт і що робити, якщо його зламали