Україна поступово долає дефіцит солі, спричинений втратою підприємства “Артемсіль” у 2022 році через окупацію Соледара. За даними Державної митної служби, у першому півріччі 2025 року імпорт солі скоротився на 45,88% (до 211,7 тис. тонн), а витрати на нього впали майже вдвічі — з $52,2 млн до $26,9 млн. Натомість країна активізує власний видобуток: Тереблянське родовище вже працює, а Долинське готується до запуску, щоб повністю забезпечити внутрішній попит, пише «Наше місто».
У січні-червні 2025 року Україна імпортувала 211,7 тис. тонн солі, що на 45,88% менше, ніж за аналогічний період 2024 року (391,2 тис. тонн). Найбільшими постачальниками залишаються Єгипет (46,1%, $12,4 млн), Туреччина (17,6%) та Румунія (13,4%). Зменшення імпорту пов’язане з відновленням власного виробництва, яке поступово заміщує іноземну продукцію.
До 2022 року “Артемсіль” була основним постачальником кам’яної солі в Україні та Європі. Після зупинки підприємства через окупацію Україна стала нетто-імпортером, закуповуючи навіть технічну сіль в Африці за ціною до 2,5 тис. грн за тонну — вдвічі дорожче за довоєнні показники. Морська імпортна сіль, яка замінила звичну кам’яну, не завжди підходила для консервування, що ускладнило ситуацію для українців.
У серпні 2023 року запрацювало Тереблянське родовище в Закарпатській області. За словами очільника ОВА Віктора Микити, воно здатне забезпечити щорічну потребу України в 400 тис. тонн солі. Закарпатська сіль уже з’явилася на ринку, хоча її ціна становить 3 тис. грн за тонну, що вище за африканську. Проте, як зазначають чиновники, якість української солі вища, і споживачі готові платити за неї більше.
Паралельно триває підготовка до запуску Долинського родовища в Івано-Франківській області. НДІ “Ніохім” розробляє проєкт солевиварювального заводу з урахуванням екологічних стандартів, транспортної інфраструктури та потужностей. Домовленості з “Укрзалізницею” щодо будівництва нової залізничної гілки мають вирішити проблему логістики, адже перевезення вантажівками може пошкодити місцеві дороги.
Основною перешкодою для масштабного видобутку залишається логістика. Транспортування солі автомобільним транспортом може призвести до руйнування доріг, тому залізнична інфраструктура є пріоритетом. Попри вищу ціну української солі, її якість і підтримка власного виробництва сприяють попиту.
“Відновлення видобутку солі — це не лише економічна, а й стратегічна задача. Ми прагнемо повернути Україні самозабезпечення та відмовитися від імпорту”, — зазначають у профільних відомствах.
Запуск Долинського родовища має остаточно закрити потребу країни в технічній і харчовій солі, повернувши Україні статус експортера. Громадян закликають підтримувати вітчизняного виробника, обираючи українську сіль у магазинах.
Нагадаємо, раніше ми писали: Весільні торти у Дніпрі 2025: ціни, смаки та де замовити.
Дізнайтесь про те, скільки коштують дачі у передмісті Дніпра, Києва та інших міст.
Категорія: Новини Дніпра, Суспільні та соціальні новини Дніпра