Loqal – новинний агрегатор Loqal
Новини

Антикорупційний Netflix. Чим закінчиться серіал з призначенням керівника БЕБ

Антикорупційний Netflix. Чим закінчиться серіал з призначенням керівника БЕБ
ZN.UA • 22 переглядів • 1 хв читання

Після того, як комісія з відбору директора БЕБ залишила в силі своє рішення про переможця конкурсу Олександра Цивінського, Кабміну нічого не залишається, як погодитися і призначити його на посаду. І зробити це необхідно до кінця липня, аби не втратити мільярдів підтримки МВФ.

14 липня пройшло «інформативне» засідання комісії, адже приймати нові рішення комісія вже не може — її повноваження закінчилися після обрання директора.

Важливо, що абсолютно всі члени комісії (навіть українська сторона) підтвердили, що рішення щодо переможця конкурсу на директора БЕБ Олександра Цивінського змінюватися не буде. Комісія виконала свої повноваження — обрала наступного керівника Бюро і не повертатиметьсяся до попередніх етапів. Урядовий лист із витягом із протоколу про непризначення Цивінського повернуть назад до Кабміну.

Ця історія насправді дуже показова. Вона підтверджує, що не прогнутися під Банкову і незалежно обрати переможця конкурсу на одну з ключових у країні посад реально лише тоді, коли в складі комісії є міжнародники. Міжнародники з переважним правом голосу і сильною позицією. Звісно, рішення «української половини» комісії навряд чи було можливим без згоди Банкової, але хвиля суспільного осуду у цій ситуації виступила неабияким стимулом. Та й починати «велике урядове перезавантаження» з репутаційних ризиків — не найкраща затія. Щоправда, у наших широтах можливе що завгодно.

Якщо після цього уряд не призначить Цивінського на посаду директора БЕБ, це стане червоним сигналом для подальшої підтримки України. Нагадаю: тільки за програмою МВФ Україна повинна ще отримати 5 млрд дол., якщо виконає всі зобов'язання. Серед них — і призначення директора Бюро, дедлайн за яким уже двічі переносили. Очевидно, далі перенесень не буде.

Уряд Зеленського пішов на порушення закону, блокуючи Цивінського на директора БЕБ.

Причина очевидна: непідконтрольний детектив НАБУ на посаді директора БЕБ — це ж яка небезпека для корупційних схем, які так старанно вибудовувалися роками. Тут і «кришування» контрабанди, і підакциз, й азартні ігри, розтрати-приватизації-підробки — десятки потоків, які мало би викривати Бюро, але роками цього не робило.

Саме тому напередодні дедлайну з призначення керівника БЕБ уряд звертається до конкурсної комісії з «пропозицією» подати повторно не більш як дві кандидатури. Читайте — замінити переможця конкурсу на більш ручного. Як, наприклад, ручний Кабмін, який може і листа про невідсторонення Чернишова видати, і просто за вказівкою порушити закон.

Комісія публікує витяг із протоколу засідання уряду, який не містить жодного юридичного обґрунтування непризначення керівника БЕБ. Абсурдність ситуації ще й у тому, що посадовці посилаються на загальні статті законів про Кабмін і про нацбезпеку, а не закону про БЕБ, яким чітко визначено процедури призначення. Так от, за частиною 16 статті 15 закону про БЕБ, Кабмін має єдине повноваження — призначити директора Бюро. Повноважень замінити на іншого у Кабміну немає.

Останнє засідання комісії також підтвердило, що жодної нової інформації про «безпекові ризики» щодо переможця, якої не врахувала б комісія, не було. «У листі не було жодної нової інформації. І по суті інформація, яка була у листі СБУ, була врахована до прийняття рішення», — зазначив член комісії від міжнародних партнерів Донатас Маласкевічюс.

Фактично «безпекові ризики» — це про небезпеку для Банкової втратити контроль над правоохоронним органом, який розслідує економічні злочини. Іншими словами, втрата контролю над розслідуванням контрабанди, ухилення від сплати податків, над азартними іграми та іншим.

Цивінський уже майже десять років працює в НАБУ, має допуск до державної таємниці та як детектив проводить слідчі дії. Він тричі проходив конкурси і відповідні спецперевірки СБУ на голову НАЗК (2019), директора НАБУ (2023) і тепер у БЕБ.

Очевидно, він є найбільш невигідним кандидатом для Банкової. Хоча б через те, що вів розслідування про «рюкзаки Авакова», «пальне Курченка» та про дерибан землі у Києві («Чисте місто»).

Попри нинішню паузу та відкат, аби зберегти обличчя перед партнерами та дати новому уряду зарекомендувати себе, очевидно, що і далі Банкова буде намагатися блокувати або якомога більше відтягнути його призначення на керівника Бюро. Наприклад, завжди є «судовий» варіант, про який ми детально розповідали.

Сьогодні вже 15-й день, як уряд не призначає керівника БЕБ, чим порушує закон.

Уперше за десять років Кабмін спробував скасувати рішення незалежної конкурсної комісії.

Продовження блокування цього призначення може стати прецедентом відкату назад для всіх антикорупційних інституцій, не тільки БЕБ, це ставить під загрозу майбутні конкурси НАБУ, НАЗК, САП, а відповідно, і незалежність роботи цих органів.

Банковій та уряду залишається єдиний правильний вихід із сорому з БЕБ — призначити обраного за конкурсом керівника Бюро Цивінського і не вигадувати нових «безпекових чи небезпекових» причин. Цим ми виконаємо структурний маяк МВФ і підтвердимо, що все ж є країною, яка виконує міжнародні зобов'язання та рухається до ЄС.

Чи варто очікувати нової спроби зриву конкурсу? Так. Без затягування не обійтися.

Чи буде реакція міжнародних партнерів? Очевидно, і вона буде не на користь країні.

Ризик зриву конкурсу БЕБ досі залишається, і він може коштувати нам дуже дорого — не тільки втрати мільярдів через невиконання структурного маяку МВФ, а й втрати подальшої довіри та фінансової підтримки міжнародників. Просто нагадаю: вся соціальна частина бюджету — зарплати, пенсії, відбудова — це зовнішнє фінансування.

Коаліція антикорупційних центрів та організацій уже звернулася до міжнародних партнерів, у тому числі до МВФ та ЄС. Наш антикорупційний центр зустрівся з усіма представниками посольств G7 — переконували їх, що ніякого іншого законного шляху у призначенні директора БЕБ немає і бути не може.

P.S. Цирк із призначенням директора БЕБ виглядає, як погано зрежисований фільм. От тільки в результаті ми маємо черговий «прокат» реформ. А ще — сором перед мільйоном українців, які зі зброєю в руках борються за країну. В той же час історія з БЕБ грає проти країни.

22