В українській системі державних закупівель від середини 2024 року почали діяти нові правила гри. Згідно з постановами Кабінету міністрів №1178 та 796 усі освітні товари на суму від 100 тис. грн мають закуповуватися через Prozorro Market — електронний каталог, який уже довів свою ефективність: економію бюджетних коштів, підвищення конкуренції та відкритість процесів.
Дослідження на основі даних bi.prozorro показують: за менших обсягів загальних закупівель Prozorro Market забезпечив удвічі більшу економію порівняно зі звичними відкритими торгами*. Йдеться про 5249 закупівель на суму 1,16 млрд грн, у результаті яких державі вдалося заощадити понад 97 млн грн, або 8,36%. У Prozorro ця цифра становить лише 4,01% при загальному обсязі 3,57 млрд грн.
Найвищу економію Prozorro Market демонструє в процедурах, де беруть участь щонайменше два постачальники. Якщо у відкритих торгах економія коливалася близько 4%, то в Prozorro Market рівень заощаджень становить 15,62%. Це безпрецедентний результат для державних закупівель в Україні, де роками нормою були 1–2%.
Ще один важливий здобуток Prozorro Market — зменшення частки неконкурентних закупівель. У Prozorro понад 75% процедур завершуються без реального змагання за ціну, оскільки у них бере участь лише один учасник, для якого «підганяють» умови. У Prozorro Market цей показник майже вдвічі нижчий — 38,86%. Це свідчить про активніше залучення бізнесу до постачання державі та зростання довіри до системи. Отже, Prozorro Market демонструє відкритість ринку та готовність бізнесу до чесної конкуренції.
Ефективність Prozorro Market сьогодні — це не лише цифри в звітах, а й реальні зміни у сфері публічних закупівель. Система показує високі результати завдяки оновленим правилам гри та появі нової хвилі відповідального бізнесу. На ринок прийшли компанії, які не просто виконують вимоги законодавства, а формують стандарти — від прозорості цін до надійності поставок. Це не випадковість: такі постачальники швидко адаптувалися до нової моделі закупівель, будують репутацію на довірі та відповідальності. У підсумку маємо цифру, яка говорить сама за себе, — завдяки найактивнішим учасникам Prozorro Market, за обсягами реалізації рівень економії сягнув 66,33%. Хто ці компанії — дивіться в наведеній нижче таблиці.
Варто звернути увагу, що левову частку економії в Prozorro Market забезпечили три компанії — ТОВ «Інтерактивні системи навчання», ТОВ «Поділля Фінанс» та ТОВ «Інтер Системс». Разом вони згенерували понад 49 млн грн, тобто більш як 50% усіх зекономлених коштів. Водночас платформа залишається відкритою — сьогодні в Prozorro Market працюють понад 230 активних постачальників, що демонструє її доступність для малого та середнього бізнесу.
Впровадження обов’язкових закупівель через Prozorro Market — не спонтанна ініціатива. Це злагоджена робота Міністерства освіти і науки України та адміністратора електронного каталогу — ДП «Українські спеціальні системи». Саме вони створили нормативну базу, провели тренінги для освітян, адаптували функціонал під потреби користувачів.
Результат — сотні громад отримали можливість швидко закупити необхідне для шкіл: від комп’ютерів до лабораторного обладнання. Без бюрократичної тяганини, з економією для бюджету, прозорими правилами гри, а замість тривалих тендерів — зручна цифрова система.
Як працює Prozorro Market на місцях, діляться досвідом заклади освіти прикордонної Чернігівщини.
«Ми отримали близько 300 тисяч гривень освітньої субвенції в межах програми «Нова українська школа» та облаштовували кабінети природничо-математичних дисциплін. Виникла потреба закупити інтерактивні панелі. Ми оголосили тендер через Prozorro, однак жодна компанія не погодилася постачати товар за тією ціною. Натомість у Prozorro Market нам запропонували суттєву знижку — у результаті ми не лише зекономили, а й змогли придбати три панелі замість двох. Наша фахівчиня з публічних закупівель пройшла навчання, тож робота з платформою була зрозумілою та зручною. Ми задоволені результатом і плануємо продовжити закупівлі вже в липні».
У Міністерстві освіти і науки України позитивно оцінюють запровадження та функціонування Prozorro Market у сфері освітніх закупівель.
У Міносвіти додають: каталог постійно оновлюється новими товарами, аби школи могли закуповувати саме те, що потрібно для сучасного навчання. Це допомагає закладам освіти швидше переходити на нові стандарти та краще впроваджувати ідеї «Нової української школи».
Попри очевидні переваги, Prozorro Market має низку викликів. Основний із них — значна частка неконкурентних закупівель. Із 5249 закупівель майже 1700 було проведено за участі лише одного постачальника, а в понад 300 випадках більшість учасників були дискваліфіковані.
У ДП «Українські спеціальні системи» пояснюють цю ситуацію об’єктивними чинниками. Зокрема, у низці випадків вона була зумовлена специфікою предмета закупівлі: деякі освітні товари настільки вузькоспеціалізовані або нові, що кількість постачальників, здатних їх поставити, залишається обмеженою. Відповідно, участь у торгах часто брав лише один учасник. Ще однією причиною були надто жорсткі або деталізовані вимоги, які замовники встановлювали в умовах закупівлі.
«Скажімо, під час термінових закупівель обладнання для нового навчального курсу ми фіксували, що в понад 80% лотів участь брав лише один постачальник. Корінь проблеми — у поєднанні обмеженої пропозиції на ринку та людського фактора при формуванні умов закупівлі. Це не недолік Prozorro Market як системи, а, радше, виклик як для нас, адміністраторів, так і для замовників. Ми реагуємо: розширюємо пул кваліфікованих постачальників у каталозі та навчаємо замовників формулювати вимоги гнучкіше, аби залучити більше учасників. Впевнені, що з розширенням асортименту е-каталогу та впровадженням типових умов ця проблема поступово зменшуватиметься», — зазначили в ДП «Українські спеціальні системи».
Отже, потреба подальшого вдосконалення системи залишається надзвичайно актуальною. Зокрема, йдеться про таке:
Фахівці ДП «Українські спеціальні системи» неодноразово наголошували на доцільності впровадити типовий договір у Prozorro Market. Як пояснюють у пресслужбі підприємства, 2024 року під час закупівель за освітньою субвенцією «Нова українська школа» деякі замовники включали до проєктів договорів умови, які постачальники вважали дискримінаційними.
Щоб уникнути подібних ситуацій у майбутньому, з 2025 року в Prozorro Market запроваджують типовий договір для закупівель комп’ютерного та мультимедійного обладнання. У ДП «УСС» вважають це кроком до підвищення прозорості та справедливих умов участі.
Електронний каталог уже довів: він ефективніший, чесніший і швидший за традиційні тендери. Це приклад цифрової трансформації, яка працює. Це не пілотна версія чи експеримент, а новий стандарт державних закупівель в Україні — нова філософія ефективного і справедливого використання державного ресурсу.
Економія державного ресурсу означає:
Prozorro Market дає можливість вивести закупівлі з «тіні», зменшити вплив ручного управління та створити рівні умови для чесного бізнесу. Компанії, які працюють у системі сьогодні, формують культуру, де кожна зекономлена гривня — це не просто плюс у статистиці, а реальний ресурс для української школи, лікарні чи громади.
*У статті використано дані з відкритих джерел bi.prozorro з урахуванням чотирьох ключових кодів ДК (ДК 021:2015 30230000-0, ДК 021:2015:32320000-2, ДК 021:2015: 35740000-3, ДК 021:2015: 34740000-6), що охоплюють постачання освітніх товарів.