Запуск Starship компанії SpaceX запланований на вівторок, 27 травня, після того, як цього тижня Федеральне управління цивільної авіації США (FAA) дало дозвіл на запуск.
Це буде дев’ятий випробувальний політ цієї важкої ракети-носія, ключової частини місії SpaceX з доставки людей на Марс і критично важливого компонента місячної програми NASA “Артеміда”.
Сьомий випробувальний політ у січні закінчився тим, що розгінний блок Starship вибухнув приблизно через вісім з половиною хвилин після старту. Схожа доля спіткала ракету під час восьмого випробувального польоту в березні. Все пройшло гладко для її надважкого прискорювача, який успішно підхопили “палички” вежі Mechazilla заввишки 400 футів. Але наприкінці підйому верхнього ступеня шість з дев’яти двигунів Raptor відмовили, що призвело до падіння корабля. SpaceX втратила зв’язок з “Кораблем 9” через кілька хвилин після запуску, і незабаром він вибухнув.
Цей інцидент спонукав Федеральне управління цивільної авіації США (FAA) провести перевірку безпеки Starship. Цього тижня агентство оголосило, що SpaceX готова до наступного випробувального польоту – дев’ятого за рахунком.
“FAA провело всебічний аналіз безпеки польоту SpaceX Starship Flight 8 і визначило, що компанія задовільно усунула причини аварії, а отже, корабель Starship може повернутися до польотів”, – йдеться в повідомленні, надісланому електронною поштою. “FAA перевірить, чи виконала компанія SpaceX всі коригувальні дії”.
SpaceX заявляє, що виявила і вирішила проблеми. Хоча Super Heavy благополучно повернувся до Механічної бази, один з його двигунів не спрацював під час виведення на орбіту, пояснили в компанії. Найімовірнішою причиною був перегрів запального пристрою двигуна, який, за словами SpaceX, був усунутий шляхом додавання додаткової ізоляції.
Компанія пояснила втрату верхнього ступеня Starship апаратним збоєм в одному з центральних двигунів, що призвело до несподіваного займання палива. SpaceX провела “широкі” наземні випробування, щоб краще зрозуміти причину несправності, і усунула її за допомогою декількох ключових виправлень у двигунах корабля. Вони включали затягування ключових з’єднань, впровадження нової системи продувки азотом і вдосконалення системи зливу палива.
SpaceX також кивнула на майбутній Raptor 3s – останню ітерацію двигуна Raptor. Компанія заявила, що цей новий двигун матиме додаткові покращення надійності для вирішення проблеми, пов’язаної з аварією рейсу 8.
Схвалення FAA свідчить про те, що компанія впевнена в цих виправленнях – але з певними умовами. Агентство збільшило розмір небезпечних зон – зон, заборонених для польотів, встановлених перед запуском, щоб запобігти польотам інших літаків через визначений повітряний простір – у США та інших країнах, оскільки SpaceX планує вперше використати раніше запущений надважкий прискорювач під час цього польоту Starship.
Небезпечна зона для польоту 9 охоплюватиме приблизно 1600 морських миль, простягаючись на схід від космодрому Старбейз, штат Техас, через Флоридську протоку, включаючи Багамські острови і Теркс і Кайкос. Це значно більша небезпечна зона, ніж та, що була визначена для останнього випробувального польоту, який охоплював 885 морських миль. Коли Starship вибухнув, було зірвано майже 240 польотів.
Наступного тижня вся увага буде прикута до SpaceX, оскільки компанія намагатиметься повернути програму Starship на правильний шлях. Ці невдачі, що йдуть одна за одною, призвели до відставання від графіка на кілька місяців. Незалежно від того, чи призведе випробувальний політ 9 до чергової вибухонебезпечної аварії, чи пройде без проблем, він ознаменує собою критичний момент для SpaceX.