Loqal – новинний агрегатор Loqal
Новини

Законопроєкт про ліквідацію незалежності НАБУ та САП надасть надвеликі повноваження генпрокурору – ЦПК

Законопроєкт про ліквідацію незалежності НАБУ та САП надасть надвеликі повноваження генпрокурору – ЦПК
ZN.UA • 2 переглядів • 1 хв читання

Запропоновані групою народних депутатів зміни до Кримінального процесуального кодексу та Закону України «Про прокуратуру», які сьогодні винесуть на голосування Верховної Ради, призведуть до узурпації Генеральним прокурором функціонального контролю над Національним антикорупційним бюро та Спеціалізованою антикорупційною прокуратурою, що повністю зруйнує їх самостійність і спроможність вести будь-які розслідування, заявили у Центрі протидії корупції, юристи якого проаналізували проєкт закону, що опублікувало ZN.UA.

В ЦПК вказали, що законопроєкт, який задумувався як процесуальні зміни до розслідування кримінальних правопорушень, пов’язаних зі зникненням осіб безвісти під час дії воєнного стану, надає генеральному прокурору надповноваження.

Так, запропоновані зміни до статей 36, 216 та 284 КПК передбачають наділення Генерального прокурора (або особи, яка виконує його обов’язки) виключними повноваженнями:

«Таким чином, Генеральний прокурор, який призначається політично без будь-якого конкурсу, отримує монопольний контроль над усіма чутливими антикорупційними провадженнями в державі, що є прямою загрозою для всієї антикорупційної інфраструктури», - вказали в ЦПК.

Натомість прокурори САП будуть підпорядковані  Генеральному прокурору у процесуальних рішеннях, а його вказівки поширюватимуться на всі рівні прокурорів САП.

Таким чином керівник САП втратить незалежність у своїх діях щодо кримінального переслідування, а сама САП втрачає процесуальну самостійність, яка була закладена як гарантія незалежного розслідування топкорупції.

Додатково ці зміни вплинуть на підслідність НАБУ, у якого зможуть забирати справи та  доручати розслідування іншим органам у випадку «неефективного розслідування» НАБУ.

В ЦПК зазначили, що такі формулювання допускають свавільне втручання у функціонування НАБ та надають Генеральному прокурору право в ручному режимі виводити справи з-під юрисдикції незалежного органу. В Центрі підкреслили, що потенційно такі справи передаватимуть  політично залежним правоохоронним органам для їх подальшого «зливу».

Особливу увагу ЦПК приділяє монопольним повноваженням генпрокурора та його впливу на процесуальні рішення щодо топфігурантів у корупційних справах.

Так, у новій редакції частини п’ятої статті 284 КПК пропонується прописати можливість, що фігуранти проваджень, які є топпосадовцями, можуть заявляти клопотання про закриття щодо них проваджень безпосередньо Генеральному прокурору, який зможе самовільно ухвалити  такі рішення щодо:

Таким чином Генеральний прокурор отримає одноосібну владу над справами про корупцію щодо всії вищих посадовців держави.

Також в законопроєкті є пункт про зміни до Перехідних положень ЗУ “Про прокуратуру”, які  відкривають на період воєнного стану можливість для масового призначення в Офіс Генерального прокурора та обласні прокуратури будь-яких лояльних кандидатів без перевірки доброчесності, професійної придатності та без жодного публічного контролю.

«У поєднанні з монопольними повноваженнями Генерального прокурора щодо розслідувань і процесуального контролю, ці норми дозволяють створити нову прокуратуру, сформовану без жодних правових процедур, повністю залежну від волі однієї політичної фігури, наділеної безпрецедентною владою», - підкреслили в ЦПК.

Вранці 22 липня правоохоронний комітет ухвалив поправки до законопроєкту №12414, які по суті ліквідують незалежність Національного антикорупційного бюро та Спеціалізованої антикорупційної прокуратури.  За даними ZN.UA, голова фракції «Слуга народу» готовий забезпечити голоси для його ухвалення.

Напередодні Служба безпеки України та Офіс генерального прокурора без рішення суду провели близько 70 обшуків у детективів НАБУ, заявили про викриття схеми російського впливу та оголосили підозри двом посадовцям бюро у державній зраді.

Також СБУ із порушенням передбаченої законом процедури, почало позапланову перевірку НАБУ та САП, чим чим фактично забезпечило собі доступ до негласних слідчих дій антикорупційних органів. Останні заявили про ризик зриву великої кількості розслідувань.

2