Вчителі шкіл щодня виконують обов’язки, яких немає у їхніх посадових інструкціях. Зокрема, ремонтують кабінети, ведуть соцмережі школи та фотографують дітей під час заходів.
Про це вони розповіли у ході опитування, результатами якого поділилися в Офісі освітнього омбудсмена.
Респондентами були 395 педагогів із 9 областей України: Полтавської, Львівської, Хмельницької, Рівненської, Житомирської, Київської, Волинської, Кіровоградської та Запорізької. Це педагоги різних типів закладів з різною кількістю дітей.
Хоча опитування не повністю репрезентативне, однак, воно дає змогу зрозуміти основні тенденції, зауважують у Офісі омбудсмена.
14% (55 опитаних педагогів) написали, що займаються ремонтом та прибиранням приміщень, кабінету, навчального обладнання та території закладу освіти.
Вони також вказали, що купують матеріали та інструменти за свої кошти.
Понад 6% вчителів (26 педагогів) вказали, що займаються організацією та супроводом позакласних заходів, як-от екскурсії, свята, конкурси.
Ще 20 опитаних зазначили, що беруть участь у заходах і готують до них учнів.
Також п’ятеро вчителів повідомили, що беруть участь у заходах, які взагалі не стосуються роботи.
Сюди ж віднесли адміністрування електронних платформ, електронних журналів, встановлення та налаштування програмного забезпечення на шкільних комп’ютерах. Про такі обов’язки повідомили семеро опитаних (1,77%).
Також педагоги повідомляли про ведення сторінок закладу освіти у соціальних мережах, створення шкільної газети.
Дев’ять вчителів (2,28%) повідомили, що паралельно з основними обов’язками вони також виконують роботу діловода, секретаря та різноробочого.
Ще троє (0,76%) виконували роботу асистента вчителя.
Також зазначали про заміну уроків за відсутності колег без додаткової компенсації (3 вчителів – 0,76% опитаних).
Респонденти навели такі приклади:
Деякі вчителі зауважили, що купують посібники, підручники та іншу літературу за власний кошт.
Про те, що виконують усі обов’язки лише в межах посадової інструкції, зазначили 50 педагогічних працівників (12,65%). Частині педагогічних працівників – 7 (1,77%) було складно відповісти на це запитання, 11 респондентів (2,8%) вказали, що буває по-різному. Також 86 педагогічних працівників (21,8%) не відповіли на це запитання.
"Результати опитування підтверджують проблему перевантаження педагогічних працівників закладів загальної середньої освіти обов’язками, які не передбачені посадовою інструкцією, і це перешкоджає займатися їм своїм головним завданням – навчати учнів.
Також вони свідчать про те, що умови праці вчителів потрібно переглянути. Адже педагоги повинні мати час та можливість для відпочинку, відновлення своїх сил – це допоможе покращити і якість освітнього процесу, і якість освіти загалом", – зазначає омбудсменка.
Нагадаємо, нещодавно прем'єр міністр Денис Шмигаль відповів на петицію, у якій вимагали підвищити зарплату вчителям. Він відповів, що "під час воєнного стану це є проблематичним".