Літо 2025-го розпочалося з подорожчання пального: на українських автозаправках ціни стрімко йдуть угору. За оцінками експертів, тренд триватиме і надалі — щонайменше до кінця сезону. Центр громадського моніторингу та контролю зібрав прогнози аналітиків і з’ясував, що саме впливає на ціни, пише «Наше місто».
Протягом останнього тижня дизельне пальне подорожчало приблизно на гривню, бензин — на дві. За словами директора Консалтингової групи «А-95» Сергія Куюна, це пов’язано з глобальним зростанням вартості нафти — з 65 до 75 доларів за барель.
«Я думаю, що ще пару гривень бензин може додати й дизельне пальне, я думаю, що теж гривня-півтори. Думаю, що протягом тижня цілком можливо, що це станеться», — прогнозує Куюн.
Попри зростання, Куюн не очікує серйозного стрибка цін. За його словами, середня вартість залишиться в межах 60 гривень за літр: компанії намагатимуться утримати показник нижче психологічної позначки, хоча деякі мережі вже продають пальне по 57–58 грн, а подекуди й дорожче.
Засновник групи компаній «Прайм» Дмитро Льоушкін вважає, що пальне в Україні може зрости ще на 5 гривень за літр — і не лише через нафтові котирування. Серед чинників — курс євро, геополітичні ризики та падіння продажів газу через зростання популярності електромобілів.
«Маємо потенціал зростання до 5 гривень за літр на бензин і дизель, і 3,5–4 грн по газу. Газ, можливо, трохи менше — через зниження попиту», — розповів Льоушкін.
Аналітик компанії «НафтаРинок» Олександр Сіренко додає: ціни на пальне в Україні дуже чутливі до геополітики. Поточне зростання цін, за його словами, пов’язане з ескалацією конфлікту на Близькому Сході, що загрожує перекриттям Ормузької протоки — одного з найважливіших нафтових маршрутів світу.
Цю думку поділяє і Володимир Омельченко, директор енергетичних програм Центру Разумкова. За його словами, якщо конфлікт залишатиметься у нинішній фазі, барель нафти коштуватиме 75–80 доларів. Якщо ж протока буде заблокована або Іран дасть військову відповідь, нафта може ще більше подорожчати — і разом з нею й пальне в Україні.
Тим часом Верховна Рада відклала запровадження штрафів за недотримання вимог щодо частки біоетанолу в бензині до 1 січня 2026 року. Відповідні зміни схвалили на засіданні податкового комітету 16 червня. Причина — потреба швидко компенсувати втрату одного з українських нафтопереробних заводів, який забезпечував до 33% бензину й 10% дизелю на ринку.
Сергій Куюн пояснює, що українські трейдери переважно імпортують готові суміші пального. Але деякі вже почали проєктування власних потужностей для змішування бензину зі спиртом, що дозволить надалі перейти на стандарт Е10 — з 10% біоетанолу. На думку експерта, такий крок буде вигідний економіці і непомітний для споживача.
«Це гарна нагода переходити з наступного року на Е10. Буде легше купляти й будемо більше споживати свого продукту», — зазначив він.
Попри стрімке зростання цін, експерти запевняють: обсягів пального в Україні достатньо. Законтрактованих партій вистачить до кінця літа, тож дефіциту бензину чи дизелю не передбачається.
Варто зауважити, що з 1 травня в Україні діє вимога про обов’язкове додавання до бензину 5% біоетанолу. Та поки штрафів не буде — це дає змогу ринку адаптуватися без додаткового цінового тиску.
Нагадаємо, в Україні з 1 липня вводять нову соціальну допомогу: хто зможе отримати.раніше ми писали: З 1 липня 2025 року мінімалка в Україні може зрости: що відомо.
Фото: Валерій Кравченко, з відкритих джерел.
Категорія: Новини Дніпра, Суспільні та соціальні новини Дніпра, Україна