Перші публічні покази унікальних кіноартефактів, віднайдених колективом «Група Кінотрон» в архіві Національної кінематеки України, відбуваються у межах Київського міжнародного фестивалю короткометражних фільмів.
Оцифровані і повернуті із забуття, ці фільми відкривають новий погляд на українське експериментальне кіно 1990-х.
У першій половині 1990-х на студії «Київнаукфільм» зняли низку стрічок про український художній авангард — як історичний, так і сучасний. Тоді вони так і не потрапили на великий екран і на довгі роки були забуті.
«Ми як творча ініціатива давно займаємося архівним кіно: працюємо з архівами, відновлюємо, досліджуємо, показуємо, використовуємо у своїх фільмах, — розповіла «Вечірньому Києву» співзасновниця колективу «Група Кінотрон», продюсерка Любов Кнорозок. — Кіностудія «Київнаукфільм» продовжувала існувати до 1995-1996 року, і щороку тут створювали близько 100 фільмів. Їх замовляли різні державні інституції, наприклад поліція. Життя Києва та України було зафільмоване в кіноформаті, на 35-міліметровій кіноплівці, це унікальні речі.
За 5 років в Національній кінематиці ми створили каталог, оцифрували 200 одиниць фільмів. Це величезний обсяг історії нашої країни та суспільства, що демонструє різні його зрізи».
Як писав «Вечірній Київ», у 2024 році команда «Група Кінотрон» завершила проєкт з оцифрування частини кіноархіву «Національної кінематеки України». У його межах зробили цифрові копії більш як 200 унікальних кіноплівок, створених в перші роки Незалежності України. З результатами роботи можна ознайомитись на окремій сторінці відеоархіву.
Програма «Відкладена прем’єра» складається з трьох українських фільмів 1990-х, що оцифровані у належній якості і які вперше за довгий час покажуть глядачам.
«С. Параджанов. Відкладена прем’єра» режисера Юрія Репіка створений до 100-річчя кінематографа, що відзначалося у 1995 році. Він розповідає про трагедію режисера Сергія Параджанова, якому після прем’єри «Тіней забутих предків» не давали змогу знімати кіно.
У стрічці використані кінопроби до незнятого фільму Параджанова «Київські фрески», віднайдені на початку 1990-х, які визнали! формалістськими», не зрозумілими широкому глядачу, близькими до абстракції. Сам фільм Репіка теж міг зникнути безслідно, але 2025 року був відновлений і вперше показаний у Роттердамі. На KISFF відбулася його українська прем’єра.
Фільм «Портрет без обличчя» режисера Юрія Зморовича (1994) присвячений художниці-аванґардистці Олександрі Екстер. У цій роботі Зморович поєднав різні художні практики — від живопису й музики до перформансу й навіть елементів бойовика та еротичного жанру. У фільмі знялися актори київського театру «А.А.А.».
Цікаво, що співавтором сценарію для фільму написав знаний дослідник аванґарду Дмитро Горбачов, а про життя Екстер, зокрема, розповідає психологиня-екстрасенс Любов Андрійчук. Зазначимо, що у 1990-х екстрасенси були дуже популярні, тож чимало режисерів зверталися до цієї теми також.
«Перемога над Сонцем. Епілог» Максима Бернадського (1994) досліджує сучасне мистецтво 1990-х. У фільмі Тіберій Сільваші, Олег Тістол та Олександр Соловйов діляться думками про актуальне мистецтво, колективи «Живописний заповідник» і «Паризька комуна». Зокрема, Тіберій Сільваші розповідає про трансформацію живопису, Олег Тістол — про спільний з Миколою Маценко проєкт «Українські гроші», присвячений стереотипам кінця 20 століття, а Олександр Соловйов — про зміну парадигм.
Глядачі мають змогу побачити знакові виставки, які проходили в той час: «Проєкт українських грошей» в Центрі сучасного мистецтва «Брама», а також колективні експозиції в галереї «Аліпій», «Простір культурної революції» в Центрі мистецтв «Український Дім». Поміж ними демонструються тогочасні види та архітектура Києва.
Ще один показ відбудеться 9 вересня в кінотеатрі «Жовтень». Фільми демонструватимуться мовою оригіналу з українськими та англійськими субтитрами. Після показу відбудеться дискусія за участі Олексія Радинського та Максима Бернадського.
KISFF — щорічний кінофестиваль короткометражних фільмів, що проходить у Києві. Цьогорічна програма обʼєднує близько 300 короткометражних фільмів, які показують у кінотеатрі Жовтень та KINO42. Події фестивалю обʼєднані темою «Проявлення».
Марія КАТАЄВА, «Вечірній Київ»