Нещодавно в Меморіальному будинку Лесі Українки представили виставку одного експоната «Abeille». Її центром стала справжня культурна сенсація — рідкісне французьке видання 1913 року зі статтею «L’Ornement populaire de l’Ukraine», надрукованою в Парижі під псевдонімом Abeille («Бджола»).
У музеї розповідають, що ця праця, присвячена українській орнаментиці, понад століття залишалася невідомою в Україні. Уперше повернути її в національний культурний простір вдалося завдяки дослідниці Марині Олійник (ІМФЕ імені Максима Рильського НАН України), яка у 2021 році виявила та придбала автентичний примірник рідкісного журналу Annales des nationalités (1913). Переклад здійснила Зоя Борисюк.
Стаття була опублікована в спеціальному випуску, присвяченому Україні, в якому також представлено тексти Михайла Грушевського, Сергія Єфремова, Микола Вороного та інших. Усі матеріали увійшли до програми журналу, виданого «Союзом національностей» — міжнародною організацією, створеною у 1912 році в Парижі для підтримки пригноблених народів Східної Європи.
«Українська орнаментика має бути визнана самобутньою», — писала Олена Пчілка французькою мовою, звертаючись до європейського читача. — «Мережання» — цене просто форма, а мова культури».
На думку кураторки проєкту, старшої наукової співробітниці музею Оксани Костантинівської, текст статті Олени Пчілки, надрукований у Парижі, свідомо окреслює український декоративний стиль як національний код, що долає запозичення та упокорення. Цитати з праці наголошують: український орнамент — не копія, не варіація, а вияв автентичної етнічної системи.
За її словами, історичне повернення тексту Пчілки — це більше, ніж жест пам’яті. Це шанс побачити її не лише як матір Лесі Українки, а як інтелектуалку, етнографку, письменницю, перекладачку та громадську діячку яка створювала мову для осмислення українського мистецтва на світовій арені.
Ще у 1878 році вона представляла Україну на Всесвітній виставці в Парижі з альбомом «Украинскій народный орнаментъ», за який отримала Гран-прі. Її послідовність у промоції української орнаментики — від альбому до статті — сформувала підґрунтя для мистецтвознавчого визнання української вишивки, ткацтва й писанкарства як окремого художнього явища.
Де: Меморіальний будинок Лесі Українки, вулиця Панаса Саксаганського, 97
Вартість перегляду — за ціною вхідного квитка до основної експозиції музею:150 грн (повний) / 75 грн (пільговий)
До теми: відкриття літературної спадщини: у Києві представили перший 12-томник Олени Пчілки.
Тетяна АСАДЧЕВА, «Вечірній Київ»