Небо може більше не бути безкоштовним для космічної галузі. Ракетні компанії, такі як SpaceX і United Launch Alliance (ULA), незабаром можуть бути зобов’язані платити внесок на підтримку нагляду FAA і координації повітряного простору, що є частиною більш широких зусиль, спрямованих на те, щоб йти в ногу зі зростаючою індустрією запусків.
Законопроект про узгодження бюджету, опублікований сенатором Тедом Крузом минулого тижня, пропонує, щоб Федеральне авіаційне управління (ФАУ) почало стягувати ліцензійні збори з ракетних компаній, починаючи з наступного року. Зібрані збори підуть до цільового фонду, щоб допомогти Управлінню комерційних космічних перевезень (AST) ФАА отримати більше ресурсів, необхідних для управління зростаючою кількістю ракетних запусків, оскільки воно стикається зі скороченням бюджету на наступний рік.
Сьогодні такі компанії, як SpaceX, зобов’язані сплачувати невеликі збори, які покривають процес подання заявок на отримання ліцензій на запуск і повернення в атмосферу, що видаються FAA. Натомість ФАУ очищає повітряний простір для комерційних і приватних рейсів під час запуску ракет і на шляху їхнього входження в атмосферу. Авіакомпанії, з іншого боку, сплачують ФАУ збори, які надходять до Цільового фонду аеропортів і повітряних шляхів, що становить майже половину річного бюджету адміністрації.
Зростання космічної галузі створює додатковий тягар для FAA, і автори запропонованого законопроекту вважають, що настав час компаніям почати платити свої внески. “У вас є група нових користувачів, які нічого не платять в систему, які становлять все більшу частку операцій, і я щиро вірю, що нинішня структура не є стійкою”, – сказав колишній адміністратор FAA Майкл Хуерта в інтерв’ю NPR в травні 2024 року.
Спочатку ФАУ скасувало збори для космічних компаній, щоб допомогти галузі розвиватися в перші роки її існування. Минулого року SpaceX запустила на орбіту 134 ракети, переважно Falcon 9, і має намір побити свій рекорд, здійснивши 170 запусків у 2025 році. Як явний лідер галузі, SpaceX домінує у використанні повітряного простору над США, тоді як інші компанії, такі як ULA, здійснили загалом п’ять запусків у 2024 році.
Керівники SpaceX також найголосніше виступали проти браку ресурсів у ФАА та його нездатності встигати за зростаючим космічним сектором. У 2023 році Вільям Герстенмайєр, віце-президент SpaceX, виступив на слуханнях у підкомітеті Сенату з питань космосу і науки, попередивши, що відділ ліцензування FAA перебуває у “великому скрутному становищі” і “потребує вдвічі більше ресурсів, ніж він має сьогодні”.
Можливо, SpaceX не очікувала, що фінансування цих ресурсів буде здійснюватися з власної кишені компанії. Новий законопроект пропонує ФАУ стягувати плату з ракетних компаній на основі ваги корисного навантаження за запуск, починаючи з $0,25 за фунт у 2026 році і поступово збільшуючи її приблизно на $0,10 щороку. У 2033 році компанії потенційно повинні будуть платити $1,50 за фунт корисного навантаження. За даними Ars Technica, для SpaceX плата за запуск Falcon 9 супутників Starlink у 2026 році становитиме в середньому $9 400. У 2024 році SpaceX запустила 89 місій Starlink, що коштувало б їй близько 836 600 доларів відповідно до запропонованих рекомендацій.
АСТ ФАА міг би використати ці гроші, оскільки він стикається з обмеженим бюджетом на 2026 рік. В урізаному бюджеті адміністрації США, оприлюдненому минулого місяця, на АСТ виділено 42 мільйони доларів. Загальний бюджетний запит FAA на 2026 рік становить 22 мільярди доларів, дуже невелика частина з яких буде використана для розширення штату для ліцензування запуску та повернення в атмосферу. Бюджет офісу комерційного космосу ФАА збільшився з $27,6 млн у 2021 році до $42 млн у 2024 році, щоб врахувати зростаючу кількість запусків ракет. У 2024 і 2025 роках АСТ отримало приблизно такий самий бюджет, без урахування інфляції та постійного зростання галузі. Запропонований трастовий фонд міг би допомогти заповнити бюджетний дефіцит ФАА і дозволити йому розширити свою діяльність з ліцензування ракет.
Космічні компанії поспішають критикувати регуляторні органи, такі як FAA, за повільні процеси, але зараз, можливо, настав час їм заплатити, щоб запускати свої ракети швидше.