Loqal – новинний агрегатор Loqal
Наука і технології

ШІ-чатботи піддаються впливу: дослідження Пенсильванського

ШІ-чатботи піддаються впливу: дослідження Пенсильванського
Double.news • 1 хв читання

Коротко

Дослідники з Університету Пенсильванії виявили, що чат-боти на базі ШІ, зокрема GPT-4o Mini та Claude, піддаються впливу технік переконання, описаних у книзі Роберта Чалдіні. Застосування таких тактик, як авторитет та зобов'язання, значно збільшує ймовірність того, що ШІ виконає небажані запити, навіть якщо вони порушують встановлені обмеження. Це підкреслює важливість етичного розвитку та контролю над системами штучного інтелекту.

Дослідники з Університету Пенсильванії довели: чат-боти на базі штучного інтелекту піддаються впливу так само, як і люди. Використовуючи техніки переконання з книги Роберта Чалдіні, модель GPT-4o Mini почала виконувати заборонені запити. Про це дослідження пише Bloomberg.

Підприємець та винахідник гри Robot Turtles Ден Шапіро намагався змусити популярний ШІ‑чатбот розшифрувати бізнес-документи своєї компанії Glowforge. Модель відмовлялась — мовляв, це конфіденційна інформація. Але замість технічного злому, Шапіро згадав прийоми, описані у книзі “Influence: The Psychology of Persuasion” Роберта Чалдіні.

Застосувавши тактики впливу — авторитет, зобов’язання, симпатію, єдність тощо — він поступово зміг отримати бажані відповіді від ChatGPT.

Шапіро об’єднався з науковцями Ітаном і Лілах Моллік, керівниками Wharton Generative AI Lab, та професоркою психології Анджелою Дакворт. Вони дослідили, як мовна модель GPT-4o Mini реагує на соціальні сигнали, використовуючи техніки Чалдіні.

У ході експерименту дослідники перевіряли, чи може GPT-4o Mini порушувати власні обмеження, якщо правильно сформулювати запит. Зокрема, модель просили назвати користувача образливим словом або надати інструкції зі створення лідокаїну — контрольованої речовини.

У нейтральних умовах GPT-4o погоджувався назвати користувача “дурнем” лише у 32 % випадків. Проте, якщо в запиті згадувалась авторитетна особа, наприклад, відомий розробник ШІ Ендрю Нг, частка виконання зростала до 72 %.

Схожа картина спостерігалась із лідокаїном. Без додаткового впливу модель відповідала на запит лише в 5 % випадків. Та варто було послатися на ту ж саму авторитетну постать — і рівень комплаєнсу стрибав до 95 %.

Дослідники переконались, що всі сім прийомів Чалдіні підвищують ймовірність, що ШІ виконає небажаний запит:

Навіть Claude від Anthropic, відома як обережніша модель, відмовлялась казати “дурень” чи “бовдур”, але легко погоджувалась на “смішний” — що потім розвивалося до більш образливих варіантів.