У яких випадках водії можуть укласти "європротокол", де взяти бланк та що робити після оформлення?
Потрапити в ДТП може кожен водій незалежно від його навичок та досвіду. Особливо в містах з інтенсивним трафіком, наприклад, у Києві.
Недавно в такій ситуації опинився киянин Олександр: інший водій врізався в його авто під час невдалого маневру. Перш за все чоловік звернувся до своєї страхової компанії. Там йому порадили викликати поліцію, а не укладати "європротокол" самостійно. Причина – не припуститися помилок під час оформлення, адже авто було суттєво пошкоджене.
Однак у багатьох випадках викликати поліцію не обов'язково. Водії можуть оформити "європротокол" самостійно за 20-30 хв. Цей документ – спрощена процедура фіксації аварії, яка дозволяє водіям швидко вирішити ситуацію без зайвих формальностей.
Коли можна скористатися "європротоколом", а в яких випадках без поліції не обійтися?
Перше, що спадає на думку водію, коли він потрапляє в дорожньо-транспортну пригоду (ДТП), – викликати поліцію. Однак у такому випадку процес оформлення може затягнутися на годину і навіть більше.
Часто ДТП стаються на очах у працівників поліції, а вони все одно просять телефонувати за номером 102 і чекати на інший екіпаж.
У деяких випадках водії можуть без виклику поліції укласти "європротокол" – офіційний документ, який дозволяє самостійно зафіксувати обставини ДТП і передати інформацію страховій компанії для подальшого врегулювання.
"Європротокол" дає можливість водіям уникнути адміністративної відповідальності, наприклад, штрафу за порушення правил дорожнього руху, адже матеріали такої справи не передаються до суду для встановлення винуватця і притягнення його до адміністративної відповідальності (ст. 124 КУпАП).
"МТСБУ (Моторно-транспортне страхове бюро) та страховики не виключають можливості зловживань, коли особа, яка не має права керування транспортним засобом або перебуває в стані сп’яніння, намагається переконати іншу сторону оформити "європротокол", щоб уникнути відповідальності", – наголосив генеральний директор МТСБУ Олександр Берназюк.
Крім того, страховик може порадити не укладати "європротокол", якщо сумнівається в достовірності свідчень учасників ДТП. "Якщо під час телефонної розмови водії плутаються в описі подій, подають суперечливу інформацію або змінюють свої версії, у страховика виникають обґрунтовані підозри щодо коректності "європротоколу", – пояснила радниця голови правління страхової компанії "Оранта" Олена Машаро.
До набуття чинності новим законом про обов’язкове автострахування (1 січня 2025 року) оформлення "європротоколу" давало право на отримання лише половини від максимальної суми за шкоду, завдану майну. Тобто потерпілий водій міг розраховувати на компенсацію збитків лише до 80 тис. грн. Тож "європротокол" міг стати в пригоді при незначних ДТП, наприклад, коли розбите дзеркало чи пошкоджений бампер.
"Таке обмеження існувало для зменшення ризиків шахрайства, адже у випадку оформлення "європротоколу" відсутня участь поліції. Ліміт 80 тисяч гривень був своєрідною "зоною безпеки" для страховиків у випадках, коли не проводяться офіційне слідство або експертиза", – пояснив Берназюк.
За його словами, нині водії дедалі частіше користуються "європротоколом", відповідально оформляють документи і прагнуть швидко й законно врегулювати ДТП. Це дало підстави перейти до нової моделі довіри, де страхувальник отримує повну компенсацію – до 250 тис. грн – незалежно від того, чи була на місці поліція.
У 2024 році українці врегулювали понад 55,8 тис. страхових випадків за допомогою "європротоколу" – 38,6% від усіх оформлених страхових подій. В МТСБУ кажуть, що за перший квартал 2025 року кількість оформлених "європротоколів" зросла на 20,6% порівняно з аналогічним періодом 2024 року.
"Ми очікуємо, що скасування обмеження (80 тисяч гривень) для "європротоколу" сприятиме врегулюванню ДТП в спрощеному порядку – без виклику поліції. До 2025 року частина автовласників свідомо відмовлялася від оформлення "європротоколу", якщо оцінювала шкоду сумою, більшою за встановлений ліміт", – зазначив гендиректор МТСБУ.
Оформляти "європротокол" можна в таких випадках:
В усіх інших випадках під час оформлення ДТП потрібно викликати поліцію, адже страхова компанія матиме право відмовити у виплаті, якщо виявить будь-які невідповідності.
Є два способи оформити "європротокол": у паперовому або в електронному виглядах.
Паперовий бланк надає страхова компанія під час оформлення поліса (якщо бланк загубиться, можна попросити новий). Також бланк можна роздрукувати самостійно за посиланням. Його потрібно заповнити вручну, провести фото- або відеофіксацію наслідків ДТП та протягом трьох днів подати документи до обох страхових компаній.
У бланку водії мають вказати свої дані, інформацію про авто, дані страхової компанії, вибрати обставини ДТП (наприклад, аварія сталася під час зміни смуги, обгону, паркування).
Електронний "європротокол" можна оформити через спеціальний онлайн-сервіс. Такий протокол автоматично передається до страхових компаній та бази даних МТСБУ. Там же ці дані перевіряються, зокрема на наявність "автоцивілок".
У формі потрібно вказати дані про авто, додати фото чи відео наслідків аварії, завантажити фото техпаспорта та посвідчення водія, позначити місце ДТП на мапі, вказати обставини ДТП, за наявності додати свідчення свідків, підтвердити оформлення за допомогою смс і вказати електронну пошту, на яку прийде "європротокол".
Іноді виникають ситуації, коли водії не дотримуються всіх вимог "європротоколу". Наприклад, не вказують, що крім авто були пошкоджені паркан чи ще одна машина.
"Якщо після оформлення "європротоколу" з'ясувалося, що одна з обов’язкових умов не виконана, можуть виникнути проблеми з врегулюванням такого випадку. Страховик може навіть відмовити в страховій виплаті", – наголосили в МТСБУ.
Якщо під час оформлення "європротоколу" не вказати про наявність потерпілого, то останній не зможе претендувати на відшкодування завданої здоров’ю шкоди.
Наприклад, після оформлення паперового "європротоколу" водії помітили чи згадали, що під час аварії постраждав ще й дорожній знак. У такій ситуації протокол можна не відправляти страховій компанії.
З електронним трохи складніше, адже він автоматично надсилається до МТСБУ та страхової компанії. У таких випадках, якщо немає потерпілих і не завдано шкоди третім особам, водії можуть на місці скласти схему ДТП (намалювати її на листочку), поставити свої підписи і поїхати до найближчого поста поліції. Вона оформить належні документи, які потім розглядатиме страхова компанія.
У МТСБУ кажуть, що часто водії скаржаться на відмови страхових компаній у виплатах за підсумками складання "європротоколу". Потім з’ясовується, що, наприклад, у ДТП було три авто, а не два. Тож насправді страхова мала законні підстави не виплачувати кошти.
"Закликаємо водіїв бути відповідальними: не погоджуватися на оформлення "європротоколу", якщо є хоча б найменші сумніви в доброчесності іншої сторони або в законності використання цього механізму. У разі найменших підозр – викликати поліцію", – резюмував Берназюк.
Після оформлення "європротоколу" страхові компанії отримують дані про ДТП та запускається процедура врегулювання. Протягом десяти днів після отримання повідомлення страхова повинна оглянути пошкоджене авто.
"З 2025 року страховики можуть спрямовувати пошкоджене авто на ремонт до партнерської СТО із свого переліку. Саме ремонт, а не грошова виплата, тепер є базовою формою компенсації", – пояснив заступник начальника департаменту врегулювання збитків страхової компанії "ІНГО" Володимир Сенченко.
Якщо власник авто погоджується на ремонт, то страхова компанія самостійно спілкується з обраним СТО та оплачує вартість ремонту напряму. Водій може відмовитися від запропонованого СТО в письмовій формі. Тоді страхова виплатить компенсацію на банківський рахунок.