Коротко
Стаття розглядає вплив штучного інтелекту на ринок праці та бізнес. ШІ не замінить людей, а стане інструментом для підвищення ефективності та звільнення від рутинних завдань. Важливо навчитися працювати з ШІ, розвивати критичне мислення та фокусуватися на стратегічних завданнях, які потребують людського підходу.
ШІ не замінить людей. Він замінить тих, хто не вміє ним користуватися.
Навколо штучного інтелекту продовжують точитися суперечки. Одні кажуть, що він замінить людей, інші – що візьме владу над світом. Я ж дивлюся на ситуацію інакше: ШІ не замінить людей. Він замінить тих, хто не вміє ним користуватися. А виграють ті, хто зрозуміють, як зробити його своїм асистентом.
Недавно знайома сказала мені дивну, на перший погляд, фразу: "Я почала працевлаштовувати синтетичних співробітників". Це не жарт і не метафора: вона стала партнером платформи, яка створює штучних співробітників для бізнесу.
Це зовсім не про заміну людей роботами, це про перерозподіл фокусу в компаніях. Штучний інтелект бере на себе рутинні завдання, команда – відповідальність за результат, фаундер – стратегічну роль, а не нескінченну операційку.
Досвід знайомої дешо перегукується з тим, що ми робимо в NovaPay. Ми активно використовуємо ШІ в розробці програмного забезпечення і "підкапотних" процесах: реєстрація і верифікація, скоринг кредитних заявок, парсинг та аналіз даних.
Однак те, що стосується клієнтів, залишається в руках людей. Бо сервіс – це про довіру, співпереживання та людський підхід.
1. Не бійтеся ШІ, просто навчіться з ним працювати.
Штучний інтелект не перший рік впливає на ринок праці. Він стає частиною рутинних процесів у маркетингу, фінансах, програмуванні, продажах. Ігнорувати це – все одно, що відмовлятися від інтернету у 2000-х. Здається безпечним, але прирікає на поступове випадання з конкуренції. Навчитися працювати з ШІ зараз – це як колись навчитися працювати з компʼютером або Excel.
Зараз є багато безкоштовних курсів, де можна опанувати основи бази. А можна просто відкрити вкладку чи скачати застосунок і спробувати. Також бажано постійно оновлювати свої навички, ШІ – це інструмент, який постійно змінюється та еволюціонує. Звісно, це не обовʼязок, а інвестиція у свою ефективність.
2. Звільніть себе від операційки.
Заміна – не завжди про втрату контролю, це звільнення від дрібних завдань. Коли рутину бере на себе система, у вас зʼявляється час на розвиток продукту, бізнесу, команди і себе як лідера. Гляньте на це не як на загрозу, а як на новий рівень швидкості. Ви більше не єдиний центр виконання. Це і є справжня трансформація.
ШІ дійсно автоматизує і позбавляє рутини, але автоматизація – не завжди компетентність. Інструмент може згенерувати код, текст, презентацію, але ви самі маєте дати йому коректне завдання і вирішити, наскільки якісно він його виконав.
Критичне мислення тут точно не завадить. Чим глибше ви розумієте свою професію, чим вагоміше бачення маєте, тим кращим співрозмовником і керівником ви стаєте для штучного інтелекту і тим точніші результати він вам дасть.
4. Фокусуйтеся на тому, що не делегується.
Використовуйте ШІ, вчіться, аналізуйте його результати, прискорюйтеся з його допомогою, але памʼятайте, що є речі, які поки що не під силу жодному алгоритму: стратегічне бачення, креативне мислення, відповідальність за рішення, управління і спілкування з людьми. Саме ці навички можуть і мають стати вашою зоною росту.
Там, де потрібно ухвалювати рішення в умовах невизначеності, людина незамінна.
Футурологи стверджують, що нині світ змінюється швидше, ніж будь-коли. Роль людини – не боротися з цим, а навчитися використовувати нові можливості.
Думайте про штучний інтелект не як про конкурента. Це інструмент. Як ніж: ним можна поранити, а можна приготувати вечерю для друзів. Усе залежить від того, навіщо ви його використовуєте і чи вмієте це робити.