Днями у Музеї театрального, музичного та кіномистецтва України відбулося урочисте відкриття виставки «Сцена і час» відомої української сценографки, заслуженої художниці України Людмили Нагорної.
Експозиція представляє широкий спектр сценографічних ескізів, макетів і костюмів, створених для драматичних та музичних постановок. У мистецькому просторі можна побачити творчий шлях Людмили Нагорної — від її роботи у Київському муніципальному академічному театрі опери та балету для дітей та юнацтва до знакових проєктів у Національній опері України, Театрі імені Івана Франка, Молодому театрі та інших колективах.
«Виставка Людмили Нагорної „Сцена і час“ — це не просто ретроспектива творчого шляху знаної сценографки, а справжнє дослідження театрального простору, часу та художнього вислову. Роботи мисткині демонструють глибоке розуміння сценографії як мистецтва, що формує атмосферу вистави та впливає на сприйняття глядача», — зазначає Ірина Дробот, директорка музею.
За її словами, виставка дає можливість зануритися у світ театрального мистецтва, побачити, як народжуються образи на сцені, як художник вибудовує сценографічний простір.
«Людмила Нагорна — авторка численних знакових постановок, її творчість вплинула на розвиток українського театру. Ми пишаємося тим, що можемо представити її роботи широкій аудиторії дати змогу кожному відвідувачу відчути магію створених нею ескізів, костюмів та сценічного простору», — підсумувала директорка музею.
На відкриття експозиції завітали численні друзі, колеги та учні мисткині, які привітали її з презентацією творчого доробку. В урочистому заході взяли участь академіки Національної академії мистецтв України Марія Левитська та Сергій Маслобойщиков, а також член-кореспондент НАМ України Наталія Владимирова.
У своїй промові Людмила Нагорна розповіла присутнім про особливості та складності у професії:
«Як на мене, професія сценографа — це безперервний виклик. Щодня я стою перед вибором: прийняти компроміс чи відстояти власне бачення? Якщо поступитися ідеями, то сценографія втрачає свою суть. Справжній художник сцени не має права відмовлятися від своєї концепції заради зручності чи домовленостей», — зауважила художниця.
За її словами, сценограф має бути не лише дизайнером, а й співавтором вистави, який формує її образне звучання. Саме тому важливо наполегливо захищати власне бачення, щоб сцена залишалася не просто місцем дії, а живим простором, що резонує з кожним глядачем».
«Кожна деталь у виставі — це частина загальної художньої концепції, яку необхідно зберегти. Сценографія — це не просто декорації, це атмосфера, ритм, емоція, що супроводжує акторів і веде глядача крізь сюжет. Якщо художник поступається компромісам, то ризикує втратити ту магію простору, яка робить спектакль цілісним і незабутнім», — вважає авторка.
Нагадаємо, що Людмила Нагорна розпочала свою сценографічну діяльність у 1985 році, зосередившись на жанрі музичної драми. Вона створила понад 40 постановок в Оперному театрі для дітей та юнацтва, де втілила унікальні сценічні образи.
Серед її знакових робіт — костюми для вистав, які й сьогодні залишаються актуальними: «Кайдашева сім’я» (реж. В. Коляда, сценографія А. Александрович, 2008) та «Наталка-Полтавка» (реж. О. Ануров, сценографія А. Александрович, 2005) у Театрі ім. Івана Франка.
Також художниця працювала над експериментальними постановками Андрія Приходька, серед яких «Трагедокомедія о воскресінні мертвих» (2002) та «Каїн» (2003) та інші.
Окрім театральної діяльності, Людмила Нагорна активно бере участь у міжнародних художніх виставках, зокрема її роботи експонувалися у Штаб-квартирі ЮНЕСКО в Парижі, а також на всеукраїнських трієнале художнього текстилю та щорічних оглядах сценографії.
Виставка Людмила Нагорної «Сцена і час»
Коли: до 30 червня, понеділок, середа — неділя (вівторок — вихідний) з 10:00 до 17:00
Де: Музей театрального, музичного та кіномистецтва України на території Національного Заповідника «Києво-Печерська лавра», вулиця Лаврська, 9.
Вартість квитків: дорослий — 100 грн,• для школярів — 30 грн• для студентів і пенсіонерів — 50 грн
До теми: Сценографія як голос епохи: у Києві триває Трієнале Данила Лідера.
Тетяна АСАДЧЕВА, «Вечірній Київ»