Попри санкції ЄС і США, Росія за роки повномасштабної війни імпортувала деталі для літаків Boeing і Airbus на 1 млрд євро.
З лютого 2022 по вересень 2024 року до Росії нелегально ввезли запчастини для Airbus на 600 млн євро та для Boeing — на 400 млн євро.
Йдеться про двигуни, салонне обладнання, а також системи, що можуть мати військове застосування, зокрема радари та бортові комп’ютери.
У схемах брали участь понад 360 компаній із Туреччини, Китаю, ОАЕ, Габону та інших країн. Частина з них уже потрапила до західних санкційних списків. Серед головних отримувачів — російські перевізники, зокрема S7 Engineering, яка обслуговує західні літаки.
Окремі партії надходили до Росії також через Індію. Журналісти Investigate Europe встановили, що з цієї країни в РФ було відправлено понад 700 вантажів, які містили критично важливі деталі, в тому числі — для військової авіації. За даними, близько чверті з них отримала компанія Utair, яка з грудня 2024 року перебуває під санкціями ЄС.
За офіційною статистикою, російські авіакомпанії мають у своєму розпорядженні 1138 літаків, з яких близько 66% — це Boeing і Airbus. Ці літаки забезпечують 90% пасажирських перевезень у країні.
Мінімум дві іноземні авіакомпанії розглядають можливість перенести частину рейсів із московських аеропортів до петербурзького Пулково на тлі зростання загрози атак дронів.
Робота над створенням нового російського літака "Байкал", який мав замінити радянський Ан-2 ("Кукурузник"), зайшла у глухий кут, а його серійне виробництво більше не планується.