Кремлівський диктатор Володимир Путін / © Associated Press
Росія не може замінити бомбардувальники, знищені українськими безпілотниками під час операції «Павутина». Такі машини, як пошкоджені літаки, не виробляються десятиліттями, і Кремлю доведеться довго чекати нових літаків дальньої авіації. За даними НАТО, «ЗСУ вдалося пошкодити понад 40 російських літаків».
Про це пише польське видання Onet.Wiadomosci.
Джастін Бронк, експерт з авіації Лондонського королівського об’єднаного інституту оборонних досліджень (RUSI), стверджує, що знищені бомбардувальники Ту-95МС та Ту-22М3 входили до складу парку дальніх бомбардувальників, який Росія використовувала протягом усієї війни для ракетних ударів по українських містах та об’єктах.
«Україні вдалося пошкодити понад 40 російських літаків. Від 10 до 13 із них були знищені, включаючи як мінімум один розвідувальний літак А-50, у Росії їх лише кілька і вони дуже цінні», — повідомляє The Moscow Times з посиланням на інформацію НАТО.
Західні експерти, опитані Reuters, зазначають, що операція «Павутина» не суттєво вплине на ядерний потенціал Росії, який переважно складається з ракет наземного та підводного базування. Проте відеокадри ударів безпілотників, поширені СБУ, показують, що деякі з пошкоджених літаків були оснащені крилатими ракетами Х-101. Ці ж літаки періодично здійснюють патрульні польоти в Арктиці та інших регіонах для демонстрації сили Москви.
До вторгнення у 2022 році Росія мала флот з 50-60 літаків Ту-95МС, близько 60 Ту-22М3, а також близько 20 важких бомбардувальників Ту-160М. Бронк оцінює, що Росія втратила понад 10 відсотків свого об’єднаного парку Ту-95МС і Ту-22М3, враховуючи атаки в рамках операції СБУ «Павутина» та більш ранні втрати. За даними Oryx, Росія втратила п’ять Ту-22М3 та один Ту-95М. На думку Бронка, ці втрати «спричинять серйозний тиск на ключовий потенціал Росії, який і так діяв на межі своїх можливостей».
СБУ та Генштаб ЗСУ повідомили, що їм вдалося знищити 41 літак ВКС РФ, включаючи Ту-95МС, Ту-22М3 та дальній розвідувальний літак А-50. За оцінками США, було атаковано до 20 літаків, з яких близько 10 були знищені.
Заміна Ту-95М і Ту-22М3 буде проблематичною для Росії. Дуглас Баррі, експерт з авіаційних технологій Міжнародного інституту стратегічних досліджень у Лондоні, зазначає, що ці літаки були зняті з виробництва ще за радянських часів, а ті, що досі використовуються, були модернізовані. Він вважає вкрай малоймовірним відтворення саме цих літаків, і невідомо, чи є у Росії взагалі придатні до експлуатації фюзеляжі. Крім того, західні санкції обмежують постачання компонентів, таких як мікропроцесори, необхідні для виробництва авіоніки.
Росія виробляє Ту-160М, але лише чотири на рік. Розробка багатоцільового стратегічного ракетоносця наступного покоління також просувається повільно. Випробувальні польоти заплановані лише на наступний рік, а виробництво може розпочатися не раніше 2027 року.
Ганс Крістенсен з Федерації американських вчених вважає, що зараз, після втрати частини дальньої авіації, з погляду Москви було б краще прискорити цей процес, однак це малоймовірно. Бронк з RUSI також скептично налаштований щодо цього.
«Через брак бюджетних коштів і санкції на постачання матеріалів і технологій в Росію реалізувати програму [запуску виробництва літака нового покоління — ред.] в найближчі п’ять років, не кажучи вже про прискорення, буде складно», — зазначив він.
Мік Малрой, колишній чиновник Пентагона, вважає, що операція «Павутина» увійде в історію як одна з найефективніших спецоперацій з використанням даних розвідки.
Нагадаємо, удари українських FPV-дронів по російській стратегічній авіації — це не лише унікальна операція, яка була реалізована вперше в історії. Вона призвела до втрати третини російських носіїв далекобійних крилатих ракет та завдала колосальних збитків для ворога. У СБУ вже порахували, що операція «Павутина» коштувала Росії 7 млрд збитків.