"Президентський" законопроєкт про відновлення незалежності Національного антикорупційного бюро України та Спеціалізованої антикорупційної прокуратури, який сьогодні розглядатиме Верховна Рада, має кілька груп авторів. Про це пише редакторка відділу внутрішньої політики ZN.UA Інна Ведернікова у статті "Тонкий лід української державності. Що буде завтра?".
“По-перше, частину, яка стосувалася відновлення всіх прав і свобод НАБУ й САП, писали саме ці дві організації в ніч із 23 на 24 липня. Їхнім старанням усі норми, що стосуються незалежності антикорупційних інституцій, повернули”, – зазначає Інна Ведернікова.
Вона додає, що керівники САП і НАБУ знали про те, що депутати зібрали 48 підписів і зареєстрували свій законопроєкт, однак вони, чудово розуміючи, що проголосувати можуть тільки президентський, пішли на «співпрацю» з Володимиром Зеленським.
“По-друге, неможливо клацанням пальця погасити історію з обвинуваченнями окремих детективів НАБУ в співробітництві з Росією. Очевидно, керівники НАБУ й САП, дуже добре розуміючи всі ризики, пов'язані з війною й необхідністю бути насторожі щодо вербувальних дій ворога, а також зважаючи на уражене «его» президента та його силовиків, ввели в законопроєкт раніше обговорені на Банковій на загальній зустрічі норми про поліграф і перевірки СБУ за методикою Служби”, – пише авторка.
Вона уточнює, що поліграф давно ходовий інструмент у силових структурах. Обов'язковість перевірок СБУ для НАБУ й САП була завжди, але закон установлює їх періодичність — раз на пів року. Допуск до держтаємниці має тимчасовий характер, але тут є проблема: прокурор без допуску може продовжувати працювати, а детектив НАБУ ні. Якщо СБУ анулює доступ, директор зобов'язаний звільнити детектива. Зокрема після нещодавньої облави на НАБУ сім детективів позбавили допуску й фактично відсторонили від роботи. У низці випадків це пов'язано з формальностями — анкетами й термінами перевірки, тому НАБУ давно пропонує змінити статус негласних слідчих дій з «держтаємниці» на «службову інформацію».
“По-третє, все, що стосується Офісу генпрокурора, у новому президентському законопроєкті генерував його новоспечений керівник Руслан Кравченко. Зокрема й норми залишити за генеральним прокурором право проводити будь-які кадрові призначення без урахування резерву й конкурсу (це закладка для «своїх»), а також звільняти на свій розсуд”, – розповідає Інна Ведернікова.
Вона констатує з посиланням на джерела в правоохоронних органах, що у результаті компромісний варіант законопроєкту Банкова повністю схвалила.
22 липня Верховна Рада проголосувала за законопроєкт №12414, що обмежував незалежність антикорупційних органів. Президент підписав його того ж дня. Це стало тригером глибокої політичної та суспільної кризи — з протестами та жорсткою реакцією з боку західних партнерів.
Після цього Зеленський зареєстрував проєкт закону №13533 новий законопроєкт про незалежність антикорупційних органів, а також надійний захист системи правопорядку від будь-якого російського впливу чи втручання".
Що робити далі владі та громадянському суспільству, читайте в статті Андрія Длігача "Люди з картонками. Як молодь змінює правила політичної гри".