Loqal – новинний агрегатор Loqal
Новини

Незламні мрійники: три історії зі Спеціальної Олімпіади України

Незламні мрійники: три історії зі Спеціальної Олімпіади України
ZN.UA • 45 переглядів • 1 хв читання

Чемпіонка світу, що мовою танцю розповідає про незламність. Лінгвістка, яка знайшла свободу в іноземній мові, щоб навчати інших. Футболіст, для якого команда — це життя і який знаходить смак перемоги не лише в забитих голах, а й у саморобній пастилі. Це три історії атлетів і лідерів Спеціальної Олімпіади України — Марії Гнатик, Тетяни Голибороди та Ігоря Дуки. Вони доводять: справжні перемоги здобуваються не лише на спортивних аренах, а в щоденній боротьбі за гідність, мрію та право бути собою.

Різкий ритмічний скрип кросівок на полірованому паркеті баскетбольного майданчика. Цей звук, що символізує порядок і мету, раптом розрізає пронизливе виття сирени. Для гравчинь — об’єднаної команди дівчат із порушеннями інтелектуального розвитку хаос міг би стати джерелом тривоги. Усі погляди звернені до тренера. Але в очах не паніка, а очікування. Тренер відповідає спокійним відпрацьованим жестом — це сигнал, який вони репетирували десятки разів. Без метушні команда збирає м'ячі й злагоджено прямує до укриття, перетворюючи потенційний стрес на ще одну вправу з дисципліни та довіри. Там, у безпеці, тренування не припиняється, а трансформується: тренер дістає тактичну дошку і команда розбирає ігрові комбінації. Це нова нормальність. І це не просто фундамент стійкості — це її продумана архітектура.

За понад тридцять років історії Спеціальна Олімпіада України (СОУ) перетворилася на потужну національну структуру. Рух об'єднує 9 514 зареєстрованих атлетів і партнерів, а також 849 тренерів, які працюють по всій країні. Спортсменам пропонують обрати з 21 офіційного виду спорту, що включає як літні, так і зимові дисципліни — від легкої атлетики та футболу до гірських лиж і фігурного катання. Проте діяльність СОУ виходить далеко за межі спортивних майданчиків, охоплюючи важливі ініціативи — «Здорові спортсмени, «Форуми здоров'я родини», «Лідерство спортсменів» та інші, спрямовані на покращення якості життя, соціальну адаптацію та розвиток навичок самоадвокації.

СОУ функціонує як неприбуткова громадська організація, що працює над створенням інклюзивного суспільства в Україні. Справжню місію Спеціальної Олімпіади України неможливо виміряти лише цифрами. Це рух, що базується на інклюзії та розширенні можливостей, — робота, що розпочалася задовго до повномасштабного вторгнення і відтоді лише поглибилася. Щоб збагнути суть, потрібно зазирнути за лаштунки стадіонів, у життя атлетів. Саме вони є втіленням клятви Спеціальної Олімпіади: «Я прагну перемагати, але якщо не зможу перемогти, то буду завзятим у цій спробі!».

Сліпуче світло софітів, гучний біт, що пронизує повітря. Всесвітні зимові ігри Спеціальної Олімпіади. На паркеті в Турині — 19-річна українка Марія Гнатик. Для дівчини це момент істини. Вона виконує енергійний танець — суміш джаз-фанку та хіп-хопу. Це стилі, які ще п'ять місяців тому були для неї абсолютно чужими, адже Марія до цього займалася класичною хореографією. У Марії синдром Дауна.

Тричі на тиждень, година за годиною, Марія разом із тренерками Анастасією Швець та Олександрою Шатковською буквально ламали старі звички та будували нову пластику. «Трошки тяжко, але все одно танцюю», — каже Марія, але за цими словами — місяці наполегливої праці. Для тренерок, які вперше готували атлетку до такого рівня, це теж був виклик. І ось результат — золота медаль у номінації Dance Sport.

Для Марії та її мами Тетяни, яка не стримувала сліз на трибуні, перемога — не випадковість, а вершина шестирічного шляху. До цього «золота» Марію привели попередні, не менш важливі, перемоги: бронза на чемпіонаті світу в Австрії, медалі зі змагань у Чехії та з кубка Європи в Болгарії.

Та коли світло софітів гасне, історія Марії продовжується у тихій вінницькій майстерні. Тут зосереджена тиша замість музики, а замість паркету — робочий стіл. Разом із подругою Агафією Григорук вона бере холодні важкі тубуси від снарядів, привезені з фронту, і перетворює їх на мистецтво. Яскраві фарби лягають на метал, що бачив війну, і народжуються символи надії. На тубусах дівчата малюють портрети відомих українців. Створюють один за тиждень. Згодом продають на аукціонах, а всі кошти передають на потреби ЗСУ. За один розмальований тубус дівчата можуть отримати навіть 16 тисяч гривень.

Паралельно Марія ще встигає вчитися на фотографа. Така багатогранність не залишається непоміченою. Марія стала однією з героїнь документального фільму «Особливі митці від териконів до Карпат». Режисер Юрій Кочкаров пояснює: мета фільму — показати історії успіху, щоб зруйнувати стереотипи й зробити присутність людей з інвалідністю у суспільному житті нормою.

Залита світлом зала, сотні поглядів, спрямованих на сцену, і тиша, сповнена очікування. На Форумі лідерства у Вінниці мікрофон тримає 22-річна Тетяна Голиборода. Це її момент. Вона тут не як атлетка, а як лідерка-новаторка. «Бути собою, — каже Тетяна, — це означає зламати стереотипи». Для неї це не просто гасло, а щоденна реальність.

Для Тетяни, дівчини з розладом аутистичного спектра (РАС), англійська мова стала більш зручним і логічним інструментом для вираження думок, ніж рідна. «Я думаю завжди саме англійською», — зізнається дівчина. Чітка структура та когнітивна «дистанція» цієї мови створюють для неї каркас, що допомагає оминати емоційні та соціальні складнощі, пов'язані зі спонтанністю живого спілкування.

Шлях до відкриття був довгим. Діагноз у три роки, період майже повної мовчазності до п’яти, виснажливі пошуки батьками репетитора, який не відмовився би працювати з дитиною з РАС. Кожен маленький успіх був результатом колосальної праці родини та підтримки небайдужих педагогів. Це був марафон.

Англійську Тетяна почала вивчати у третьому класі, а зараз знає її на рівні C2 (Proficiency). Нині Тетяна — студентка факультету іноземних мов Вінницького державного педагогічного університету, дівчина виступила на всесвітній онлайн-церемонії Корпусу миру США, яка транслювалася наживо з Вашингтона.

Волонтерка Корпусу миру США Мікейла Вольф, з якою Тетяна працювала асистенткою, побачила в ній не просто здібну ученицю, а майбутнього педагога. Мікейла запропонувала спрощений візуалізований підхід для подачі інформації учням з аутизмом у період пандемії. Методика успішно спрацювала, а Тетяна зрозуміла, що також може бути наставником для інших. «Для багатьох мова — це стіна, — каже дівчина. — Для мене англійська стала дверима. Я щаслива, що можу дати ключі від цих дверей дітям, які, як і я, просто шукають спосіб, щоб їх зрозуміли».

Замість сухого зазубрювання — діалоги з мультфільмів, картинки, ігри. Спираючись на власний досвід розуміння та сприйняття, Тетяна знає, як втримати увагу учнів і дати їм мотивацію. Вона, по суті, перекладає для них не лише слова, а й сам спосіб взаємодії зі світом. Але, мабуть, ключовий принцип її роботи — «нема примусу», особливо щодо говоріння. Тетяна створює безпечне середовище, де дитина може заговорити тоді, коли відчує себе готовою.

Футбольне поле у Вінниці, сонце відбивається на мокрій від роси траві. 25-річний Ігор Дука з м’ячем. Він у своїй стихії. Тут, на полі, у складі команди Спеціальної Олімпіади, він не просто гравець — він частина злагодженого механізму. Для Ігоря футбол — це не голи й не перемоги. Це, як він сам каже, «енергія, нові друзі та знайомства». Це відчуття команди, де кожен важливий.

Але коли тренування закінчується, починається другий тайм життя Ігоря. Спортивну форму він змінює на робочий фартух. Шум стадіону — на тихий ритмічний гул дегідраторів. Це соціальне підприємство «СмачненьКО» — інша команда Ігоря. Повітря тут пахне не травою, а солодкими яблуками та грушами. З концентрацією, відточеною на полі, Ігор працює зі слайсером, перетворюючи фрукти на рівні тонкі скибочки. Це майбутні фріпси — корисні та популярні фруктові чипси. Поряд друзі готують пюре для пастили, розливають його на листи, пакують готову продукцію. Кожен процес чітко розподілений, але всі працюють як єдине ціле. «У наш продукт ми вкладаємо свою любов», — каже Ігор, і це головний інгредієнт.

«СмачненьКО» — повноцінний соціальний бізнес, що народився з мрії про самостійність. Стартап працює у Вінниці на базі будинку підтриманого проживання. Ідея отримала старт завдяки перемозі в конкурсі від SILab Ukraine, що дало можливість закупити професійне обладнання. Проєкт створювався як відповідь на сувору реальність: за статистикою, близько 98% людей з інтелектуальними порушеннями в Україні потребують захищених робочих місць.

Колега Ігоря, також спортсмен і лідер СОУ, Олександр Паюк каже, що ця робота — не просто зайнятість, а відчутний крок до фінансової незалежності. Перед цим вони крок за кроком освоювали весь технологічний процес: від вивчення обладнання та правил харчової гігієни до практичного відпрацювання кожного етапу. Після теоретичної частини та інструктажів почалося стажування, де кожен зміг на практиці пройти весь цикл — від миття фруктів до пакування готових смаколиків. Ця модель уже дає відчутний результат.

В основі філософії Спеціальної Олімпіади України — фундаментальна повага до особистості. «Це не проблема, яку потрібно виправляти, — наголошує виконавчий директор СОУ Андрій Підварко. — Це їхня природа, їхня унікальність, і вона не робить їх менш цінними членами суспільства».

Андрій Підварко говорить про системні виклики: люди з порушеннями інтелектуального розвитку становлять найбільшу групу серед усіх категорій інвалідності, проте отримують найменше уваги та підтримки. Пан Андрій зауважує — СОУ значно недофінансована порівняно з паралімпійським чи дефлімпійським рухами, за медалі СОУ не передбачено державних винагород.

Анастасія Волобуєва, кандидатка наук із соціальних комунікацій і керівниця з комунікацій СОУ, розуміє, що змінити систему можна, лише надавши голос самим атлетам. Саме на цьому принципі побудований один із проєктів, яким опікується пані Анастасія, — медіахаб «Крила». Це платформа, де студенти-журналісти та атлети з інтелектуальними порушеннями працюють пліч-о-пліч. Вони разом вчаться писати тексти, вести соцмережі та створювати відеоконтент. Результат — кардинальний зсув парадигми. Атлети Спеціальної Олімпіади перестають бути пасивними об'єктами чужих історій. Вони стають авторами та режисерами власної розповіді.

СОУ співпрацює з Інститутом з управління проєктами (Project Management Institute, PMI) та його освітньою фундацією. Після повномасштабного вторгнення принципи управління проєктами творчо адаптували до умов війни: керівництву та атлетам запропонували прості методики, як розбивати великі завдання на маленькі контрольовані кроки. Таким чином, управління проєктами стало інструментом для керування стресом.

Повертаючись до того баскетбольного поля, де тренування продовжується навіть в укритті під час сирени, ми бачимо, що історії Марії, Тетяни та Ігоря — це не просто окремі розповіді. Золота медаль, лінгвістичний прорив, гол на полі та сповнена мети праця в майстерні — це не лише індивідуальні досягнення. Це дані, які доводять гіпотезу: коли людині дають можливість, спільноту та повагу, її потенціал стає безмежним.

45