В Івано-Франківську після наїзду електросамоката на дитину міська влада заборонила цей транспорт у центрі міста;
В Одесі подібні випадки вже траплялися: у 2023 році 6-річна дитина опинилася в лікарні з важкими травмами після наїзду підлітка на електросамокаті, але міська влада так і не ввела дієвих обмежень.
У світі є успішні приклади — у Парижі після смертельної аварії електросамокати в оренду заборонили, а в Ізмаїлі Одеської області прокат електросамокатів обмежили ще у 2023 році.
“Лід зрушив, панове присяжні засідателі!” Мабуть, саме час процитувати цю фразу Остапа Бендера, створеного двома одеситами – Ільфом і Петровим. Що ж, Одеса “рулить” у багатьох темах, але тут, у спробі замінити безлад на порядок (ми говоритимемо про електросамокати на міських вулицях) лід зрушив не в Одесі, а в Івано-Франківську.
Хоча яка, зрештою, різниця: якщо навіть дурний приклад заразливий, то вже розумний – тим більше має бути. Так от, в Івано-Франківській міськраді днями ухвалили заборону на поїздки на електросамокатах у центрі міста.
Вона почне діяти вже з середини жовтня. Це прецедент, тобто перший випадок, коли обласний центр запровадив подібну заборону. “Табу” поширюватиметься також на електровелосипеди, сігвеї та інші види персонального електротранспорту.
Тамтешні міські комунальники повідомили, що вони не лише встановлюють відповідні заборонні знаки, але й, пам’ятаючи про необхідність жорсткого контролю, готують спеціальні патрулі.
Що стало поштовхом, дало імпульс до ухвалення міськрадою такого рішення? Той самий Остап Бендер колись, заходячи до будівлі, отримав по “задньому місцю” відчутний удар дверима на потужній пружині й мовив: “Удар відбувся”.
На жаль, але у вересні в Івано-Франківську теж відбувся удар: електросамокат збив 6-річну дитину, її було госпіталізовано. Показове співпадіння: саме 6-річну дитину в травні минулого року в Одесі на дитячому майданчику скалічила 16-річна дівчина на електросамокаті.
Дитину в Одесі було госпіталізовано, діагностували закриту черепно-мозкову травму, перелом стопи та інші пошкодження. Організаційних висновків місцевої влади – нуль! Напевно, має статися щось більш вражаюче, ніж загипсована дитина.
Що ж, не будемо цього виключати: “виконавці” знайдуться. Наприклад, нещодавно суд призначив небачений великий штраф (34 000 грн) одеситу, який на електросамокаті “вишивав” по місту вщент п’яний. Причому він і раніше їздив п’яним – саме через повторність суд і виписав таку велику суму. Такій людині когось збити – як раку ногу відірвати.
Питання в тому, чи працює це, і чи не лише на папері, а й на вулицях міста. В Одесі влада подібні рішення теж приймала, принаймні в Мережі я натрапив на неодноразові, починаючи з 2021 року, “погрози” навести лад і з паркуванням самокатів на міських вулицях, і зі швидкістю їхнього “польоту”.
Рішення були “для галочки”, бо немає контролю за реалізацією, виконанням. Взяти ту ж Дерибасівську. Я її пам’ятаю ще з часів свого “першого пришестя” в Одесу (1971-1976 рр., Інститут зв’язку).
Тоді вона була проїжджою вулицею, і все було за правилами: тролейбуси, легковики, пішоходи, світлофори, “зебри”. Зараз вона нібито пішохідна, а тим більше Міський сад, але це фікція: там потрібне око та око, щоб встигнути ухилитися від самокатника, який мчить назустріч. І вже не уточнюватиму, куди рекомендується вставити собі око, щоб уберегтися від наїзду з тилу.
Можливо, в одеській мерії хтось зарозуміло скаже, що невеликі Івано-Франківськ та Ізмаїл – не рівня Одесі. Так от вам Париж! Жителі столиці Франції ще у 2023 році переважною більшістю проголосували за заборону орендованих електросамокатів.
Це сталося після смерті жінки, яку збили самокатники в пішохідній зоні на набережній Сени. Тож одеська владо, воруши море палицею! Море є, а якщо немає палиці – отримаєш від народу!
А втім, якби міська влада Одеси зійшла до вивчення досвіду найближчих сусідів, то пригадала б, що у 2023 році в Ізмаїлі Одеської області місцева влада заборонила прокат електросамокатів усього за кілька днів після того, як у місті запрацював сервіс прокату електротранспорту.
Цей транспорт заборонили розміщувати й зберігати на міських територіях загального користування. Тоді комунальникам в Ізмаїлі доручили моніторити вулиці й у разі виявлення електросамокатів, що надаються напрокат, вилучати їх.
Власники могли їх повернути після оплати витрат на транспортування та зберігання. Щоправда, це радикальне рішення невдовзі призупинив Одеський окружний адмінсуд.