З самого початку війни росії з Україною Захід запроваджував проти рф економічні санкції, спрямовані на задушення її прибутків від продажу нафти. Вона швидко знайшла обхідний шлях для отримання прибутку від нафти, попри обмеження цін та імпорту. Створивши величезний флот старих суден з нечіткими власниками, які таємно перевозять пальне на віддалені ринки, рф вдалося уникнути санкцій та заробити гроші.
Зараз стає дедалі очевиднішим, що значне розширення цього тіньового флоту має серйозні та потенційно довготривалі наслідки. Старі судна становлять серйозну загрозу для навколишнього середовища, і ця тенденція створила величезну незаконну економіку судноплавства, яка, на думку деяких експертів, може пережити війну. Це може прокласти шлях для країн, які продовжуватимуть обходити існуючий порядок, причому росія та Іран будуть відправниками, а Китай та Індія — клієнтами, пише New York Times.
«Багато людей хочуть запровадити санкції, але насправді ми створили більшу проблему, — сказав Іен Ралбі, експерт з морської безпеки та засновник дослідницької фірми I. R. Consilium. - Санкції не виводять їх з ладу. Вони виводять їх з законного бізнесу».
Тіньовий флот становить близько 17 відсотків усіх нафтових танкерів, що перебувають в експлуатації та ходять в океані сьогодні. Станом на початок цього року у цьому флоті було 940 суден, що на 45 відсотків більше, ніж рік тому, згідно з оцінками фірми. Хоча деякі судна із сумнівною власністю та судноплавною практикою експлуатувалися до повномасштабного вторгнення росії в Україну в лютому 2022 року, вони стали набагато поширенішими після початку війни.
росія також хотіла уникнути обмеження цін. «Велика сімка», Європейський союз та Австралія обмежили компанії у наданні страхування та інших послуг у випадках, коли російська сира нафта продавалася дорожче від 60 доларів за барель, що є лімітом, який ЄС та Велика Британія з того часу опустили ще нижче. Тож судна, пов'язані з росією, почали використовувати сумнівне страхування або взагалі не використовувати його. Вони почали ходити під прапорами третіх країн та надсилати неправдиву інформацію про місцеперебування, щоб приховати місце завантаження.
Оскільки ці судна стали важливими для нафтової економіки росії, вони також створили ризик розливу нафти або іншої морської катастрофи. Середній вік суден становить близько 20 років, згідно з даними S&P, а 13 років для нафтового флоту загалом.
«Відсутність страховки в поєднанні з дуже старими суднами — це лише збільшує ризик екологічної катастрофи», — сказала Наталія Гозак, директорка офісу «Greenpeace Україна».
Також підпільні судна підозрюються у скоєнні підводних саботажів — пошкодженні трубопроводів або кабелів.
Бен Гарріс, колишній чиновник Міністерства фінансів адміністрації Байдена, зазначив, що санкції, навіть якщо вони недосконалі, коштують росії дорого. Дороге транспортування нафти до Індії чи Китаю та нарощування тіньового флоту.
«Застосування — це справжня проблема», — сказав він.
Наразі країни застосовують ще більше санкцій для боротьби з тіньовим флотом.
Нещодавно Європейський союз вніс до санкційних списків понад 500 суден тіньового флоту, що робить порти менш схильними до співпраці з ними. Сполучені Штати, Велика Британія, Канада та Австралія також переслідують ці судна.
Раніше «ФАКТИ» повідомляли, що у США вигадали план, як запровадити санкції проти рф без Трампа.