Коротко
У Дніпрі розпочався новий навчальний рік з акцентом на безпеку та адаптацію до воєнних реалій. Школи працюють у змішаному форматі навчання, враховуючи місткість укриттів. Впроваджуються нові предмети, такі як “Підприємництво та фінансова грамотність”, а також інтегрована тема енергоефективності. Повертаються групи продовженого дня для учнів початкової школи.
Сьогодні дніпровські гімназії та ліцеї відкрили свої двері для дітей. Звісно, цьому передувала кропітка підготовка навчальних закладів до зустрічі з учнями після канікул. Директори та вчителі провели велику роботу – до того ж, нещодавно їм довелося зіткнутися з деякими нововведеннями. Які саме освітні новації з’явились у школах Дніпра та як до цього ставляться педагоги та учні, з’ясовувала журналістка видання «Наше місто».
Загалом у місті зараз працюють 154 комунальні заклади загальної середньої освіти. 83% батьків обрали для своїх дітей очну форму навчання. Про це повідомила Світлана Клявченко, заступниця начальника управління середньої освіти департаменту гуманітарної політики Дніпровської міськради.
– Формат навчання залежить від місткості укриттів — це або змішаний режим, або дистанційні класи, – зазначає Світлана Клявченко. – Очне навчання організовано лише в школах, які мають найпростіші укриття, наразі їх – 121. Якщо укриття розраховане не на всіх учнів, навчання відбувається тиждень через тиждень або у дві зміни. Крім того, у місті затверджено план розміщення всіх дітей: школи без укриттів прикріплені до інших закладів, а там, де це далеко, організують підвезення. Головне завдання — забезпечити рівний доступ кожної дитини до освіти.
Дистанційно цього року навчатимуться 11% дітей, а 6% – індивідуально. Попри всі зусилля, кількість школярів у Дніпрі скоротилася.
– Порівняно з минулим роком ми втратили близько 4 700 дітей через війну та міграцію, – підсумовує Світлана Клявченко. – Зменшилась і кількість першокласників — цього року їх приблизно на 800 менше, ніж торік, загалом близько 6 200. А от кількість десятикласників залишилася на рівні минулого року. З нового навчального року також запроваджуються осередки для вивчення предмету “Захист України” у старших класах. Це 10 закладів зі спеціальними кабінетами відповідно до програми.
Ще одна новина стосується початкової школи. Цього року відновлять роботу груп продовженого дня для учнів 1-4 класів. Тривалість роботи групи – не більше 6 годин з моменту завершення уроків.
У ліцеї № 42 укриття поділене на окремі кімнати
У багатьох навчальних закладах до 1 вересня оновили кабінети та їдальні, у всіх перевірили укриття. Дніпровський ліцей №42 – один з них.
– Ми відкрили 17 класів із кількістю 486 учнів, наповнюваність становить близько 29 дітей на клас, – розповідає Людмила Гужа, директорка ліцею № 42. – Більшість навчатимуться за змішаною формою – тиждень у школі, тиждень дистанційно, а один клас буде повністю дистанційним. Також ми завершили поточні ремонти кабінетів, і тепер вони сучасні та комфортні для дітей.
У ліцеї відремонтували п’ять кабінетів – серед них класи для занять з інформатики, біології та української мови. Особливу увагу приділили укриттю, адже саме від його стану залежала форма навчання.
– Наш заклад довго не міг перейти на очне навчання, адже укриття, збудоване ще в 1953 році, підтоплювали ґрунтові води, – пояснює Людмила Гужа. – Але завдяки міській раді та департаменту гуманітарної політики ми зробили капітальне облаштування. У грудні 2024 року роботи завершили, і тепер у нас сучасне укриття на 180 осіб. Дітям зручно, бо укриття поділене на кімнати, що дозволяє організовувати освітній процес навіть під час тривог.
Практичні знання є дуже корисними
Влітку стало відомо, що у новому навчальному році в українських школах з’являться інтегровані теми з енергоефективності, які будуть «вбудовані» в різні шкільні предмети, а також новий предмет — «Підприємництво та фінансова грамотність». Як саме це буде відбуватись та чи потрібно взагалі?
– Енергоефективність буде інтегрована у фізику, біологію, природознавство, – зазначає Людмила Гужа. – Кожен вчитель торкатиметься цієї теми, адже раціональне використання енергоресурсів сьогодні дуже важливе. А предмет “Підприємництво та фінансова грамотність” ми вводимо у восьмих класах, у нас їх три. Це одна година на тиждень. І хоча не всі учні стануть підприємцями, але певні знання потрібні кожному, щоб планувати майбутнє та вміти розпоряджатися коштами.
Ще одна новація цього року – розширення спектру платних освітніх послуг у школах. Наприклад, це гуртки та додаткові заняття для підготовки до НМТ. Але багато шкіл вже давно проводили подібні заняття. Наприклад, у ліцеї № 42 вже кілька років поспіль організовують гурткові заняття з математики, історії та української мови. Все оформлюється офіційно, кошториси доступні на сайті закладу. Вартість становить 200–300 гривень на місяць за дві години на тиждень з кожного предмету, що значно дешевше за приватних репетиторів. Для батьків це зручно, тому таку практику тут планують продовжувати й надалі.
– Дуже зручно, що додаткові заняття проводяться прямо у ліцеї, – каже Вікторія, яка навчається у 10-А ліцею № 42. – Не треба шукати репетитора та платити йому у декілька разів більше. Я ще не розпочала підготовку до НМТ, але тепер, вважаю, обов’язково буду робити це. Тим більше, що наші вчителі дуже досвідчені та високопрофесійні.
Підручники доставили швидко та вчасно
У дніпровській гімназії №46 всі підготовчі заходи завершилися за декілька днів до початку навчального року. Вже тоді заклад отримав більшу частину підручників, провів необхідні ремонти, підготував укриття та розробив чіткий алгоритм дій для учнів і педагогів у разі тривоги.
– Особливо приємно, що нова система доставки працює дуже зручно: підручники надходять з видавництва безпосередньо до закладу, ми отримуємо їх «Новою поштою», – розповідає Олена Міроненко, директорка гімназії № 46. – Тепер все відбувається набагато швидше, ніж раніше. Окремо хочу відзначити, що ми отримали всі підручники з нового предмета — «Підприємництво та фінансова грамотність», адже він дуже важливий для формування фінансової компетентності дітей. Учні мають не лише вчитися, а й розуміти, як застосовувати знання у житті. Також цього року впроваджується наскрізна тема енергоефективності, і я вважаю це надзвичайно корисним. Адже діти повинні опановувати не тільки предметні, а й життєві навички.
Нарешті повертаються групи продовженого дня
Гімназія № 46 провела косметичний ремонт, підготувала кабінети й укриття, які відповідають усім вимогам. Навчання відбувається у дві зміни, а діти перебувають у своїх класах протягом усього дня — змінюються лише вчителі. Такий підхід дає змогу чітко відпрацювати евакуаційні маршрути й уникати зайвих переміщень школярів. Укриття закладу розраховане на понад 760 осіб, обладнане вентиляцією, запасом води та медичними засобами, що дозволяє навіть у разі тривалої небезпеки продовжувати освітній процес.
– Цього року ми відкрили три групи продовженого дня для учнів початкової школи, – додає Олена Міроненко. – Для дітей пільгових категорій харчування безкоштовне і повноцінне — тричі на день. Для інших – безкоштовний сніданок, за обід та вечерю потрібно буде заплатити по 100 гривень. Також за бажанням батьків діти можуть відвідувати факультативи з української мови та математики. Це гарна можливість під наглядом учителів підтягнути знання та провести час із користю. Попит на такі послуги великий, адже батьки цінують, що діти перебувають у безпеці та мають додаткові можливості для розвитку.
Таким чином, в умовах війни в гімназіях та ліцеях Дніпра основний акцент робиться на безпеці дітей та адаптації навчального процесу до реалій сьогодення.
Фото Володимира Федорищева та Валерія Кравченка.
Нагадаємо, раніше ми писали про те, що у Дніпрі вперше з початку війни запрацюють групи продовженого дня.
Категорія: Влада, Новини Дніпра, Освіта, Тема дня