В серпні уряд презентував проєкт Програми дій, де серед пріоритетів – запровадження п’ятирічного мораторію на перевірки. Звучить гучно. Але доки Верховна Рада не змінила профільні закони — це лише політичні обіцянки.
21 липня 2025 року президент Володимир Зеленський указом №538/2025 увів у дію рішення РНБО "Про запровадження правових і організаційних заходів щодо мораторію на безпідставні перевірки та втручання державних органів у діяльність бізнесу й стимулювання економічного зростання в Україні".
Що саме вирішила РНБО і що ввів у дію президент?
Якщо читати текст, а не заголовки, РНБО не встановила "загальний мораторій". Рішення доручає уряду встановити обмеження на перевірки Державної податкової служби та Держмитслужби для платників із низьким рівнем ризику (і для авторизованих економічних операторів), з винятками (зокрема для підакцизних товарів).
18 серпня 2025 року прем’єр-міністерка Юлія Свириденко презентувала проєкт Програми дій уряду із згадкою про мораторій на перевірки бізнесу до п’яти років. Це – програмна декларація і політичний намір, який потребує законопроєктів і голосів у парламенті.
Паралельно планові та позапланові податкові перевірки тривають за діючими процедурами. Тобто режим "як було": плани перевірок – у силі, штрафи – накладаються, строки – не зупинені.
Податковий контроль – лише за Податковим кодексом. Види перевірок, їх підстави, порядок і винятки визначає саме цей документ. Змінити це може тільки закон. Жоден указ президента або постанова Кабміну не можуть "перекреслити" норми Податкового кодексу.
Ієрархія актів. Принцип простий: у разі колізії між законом і підзаконним актом застосовується закон. Тому навіть "жорсткий" урядовий акт або указ президента не може зупинити дію Податкового кодексу – потрібна законодавча зміна.
Що реально змінилося з 21 липня? По-суті, нічого. Після рішення РНБО уряд анонсував обмеження (а не скасування) перевірок для низькоризикових платників. Винятки – високоризикові сфери (підакцизні товари тощо). Це корисний, але точковий крок у межах ризик-орієнтованого нагляду. Загального "стоп-перевірок" немає. Та і не варто його очікувати в поточній ситуації.
Митний кодекс слід синхронізувати з податковими винятками та ризик-критеріями (АЕО, низький ризик).
Не змінювати внутрішню політику допуску до перевірок. Працюємо за Податковим кодексом: перевіряємо підстави, наказ, строк, предмет; фіксуємо процес. Будь-яка відмова в допуску "через мораторій з новин" – шлях до спору, який бізнес, швидше за все, програє.
Класифікація ризику. Якщо ви low-risk/АЕО – використовуйте цей аргумент у комунікації з ДПС/ДМС, посилаючись на указ №538/2025, але не як абсолютну підставу для недопуску.
Моніторити законопроєкти. Реальним тригером змін стане реєстрація/ухвалення законів під урядову Програму дій (п’ятирічний мораторій).