Loqal – новинний агрегатор Loqal
Спорт

Майбутнє ігрових движків: історія, тенденції та прогнози

Майбутнє ігрових движків: історія, тенденції та прогнози
Players • 3 переглядів • 1 хв читання

Ігрові движки – це база відеоігор, так як саме вони відповідають за всю технічну складову, звук, візуал, фізику та багато інших важливих аспектів. Саме від рушія залежать технічні та візуальні можливості гри.

На початку відеоігрової індустрії розробники створювали гру з нуля, пишучи код для кожного окремого проєкту. У 1990-х роках вперше з’явився термін ігровий рушій, але він в основному відносився до шутерів від першої особи. Все через надмірну популярність Doom і Quake, які розробила студія id Software на базі движка id Tech. Тому інші розробники просто купували ліцензію основної частини ПЗ, вносячи зміни графіки, персонажів та інших деталей. Так і почався розвиток універсальних платформ, які спрощували створення ігор. 

Цікаво, що черговий важливий внесок у розвиток відеоігрової індустрії внесла студія id Software. Її рушій був одним із перших, а нові ігрові движки id Tech продовжують виходити, так на рушії восьмої серії створили DOOM: The Dark Ages, яка вийшла у травні 2025 року.

Тож, ігровий рушій є основою гри, він прискорює та у деяких моментах спрощує створення тайтлу. На сьогоднішній день найчастіше розробники використовують Unreal Engine і Unit, про які ми поговоримо трохи детальніше.

У 1998 році почалася історія движка Unreal, тоді компанія Epic Games випустила першу частину 3D-шутера Unreal, який був створений на їх рушії Unreal Engine. Він став базою для багатьох культових ігор, серед яких: Splinter Cell, Deus Ex, Lineage II. Від самої появи UE робив акцент на графічних технологіях, але зі своїм розвитком з’являлися все нові можливості, що робило його тільки краще.

Сьогодні Unreal Engine дозволяє створювати проєкт на будь-якій платформі (ПК, мобільні пристрої, консолі, VR, web3). При чому творці тільки покращували можливості в роботі з графікою, що дає іграм неймовірну фотореалістичність, з цим допомагають технології:

Також варто згадати про інструмент MetaHuman, який інтегрований до Unreal Engine. Ця технологія допомагає у створенні реалістичних 3D-персонажів з мімікою та анімаціями, що спрощує процес створення NPC. Ще MetaHuman підтримує живу анімацію обличчя, яку можна зробити і через iPhone. Завдяки MetaHuman Animator + Live Link можна озвучувати різних персонажів, застосовуючи реальну міміку та обличчя.

В Unreal Engine можна створювати реалістичну поведінку NPC, навіть маючи невелику команду розробників, є можливість зробити світ, де NPC самі ухвалюють рішення, реагують на дії гравця і події в ігровому світі. Все це реалізується через інструменти AI Controller, Behavior Trees, Perception System і EQS.

З розвитком штучного інтелекту в UE5 стали з’являтися все нові можливості, які дозволяють за допомогою AI швидше робити анімації, створювати дизайни світів. В Unreal Engine також доступна взаємодія із зовнішніми ШІ, які допомагають у генерації різного типу контенту. 

Рушій має систему Procedural Content Generation (PCG). Завдяки їй є можливість генерувати ландшафти, які мають автоматично розміщену рослинність, міста, різні руїни і багато чого іншого. ШІ допомагає не тільки в генерації, а і може оптимізувати структури світу, щоб все виглядало логічним.

Звісно, з Unreal Engine не все так ідеально. Наприклад, рушій вимагає доволі потужного робочого заліза, щоб оперативно працювати з широким функціоналом UE. Також самі проєкти виходять великого розміру, все через високу якість ассетів та застосування різних технологій. 

Сам рушій Unreal Engine є безкоштовним для всіх охочих. Тільки після того, як прибуток від гри, що створена на UE перевищить $1 млн, потрібно виплачувати роялті Epic Games у розмірі 5%. 

Тож, підводячи підсумки, можна з упевненістю говорити, що Unreal Engine є чудовим ігровим рушієм, який поєднує в собі художню свободу і технічну гнучкість при створенні проєкту. Розробники активно вбудовують в движок ШІ-технології, що дозволяє йому розвиватися та додає нові можливості для ще швидшої роботи над грою. При цьому всьому, його починають використовувати не лише у відеоігровій індустрії, а й в архітектурі для створення 3D-моделей, кіновиробництві, освіті, медицині для VR-симуляцій та в інших сферах. 

У 2005 році почалася історія, ще одного популярного ігрового рушія – Unity. Цей движок створювався, щоб зробити розробку ігор доступною для більшої кількості творців. Він підтримує створення 2D і 3D ігор для великої кількості платформ, починаючи з ПК і завершуючи автомобільними системами.

Рушій використовує основні мови програмування C++ і C#. Також Unity має чималу бібліотеку плагінів і активну спільноту, що дозволило движку стати основним вибором при створенні ігор для мобільних пристроїв та інді-проєктів.

На 2025 рік Unity все ще є основним вибором при створенні мобільних ігор. Цьому допомагає постійне оновлення рушія, так з виходом шостої версії відбулися великі покращення у роботі з графічними технологіями, додана підтримка штучного інтелекту і покращена продуктивність.

Однією із головних причин чому Unity обирають невеликі розробники, це можливість безкоштовно використовувати рушій, маючи версію Unity Personal. Звісно, великі студії можуть використовувати Unity Pro, яка дає додаткові функції, але і базова версія дає можливість розробнику втілити свої ідеї. Також якщо движок використовується для навчальних програм, то він теж є безкоштовним.

Підтримка Visual Scripting робить Unity ще привабливішим для розробників, які майже не мають досвіду у програмуванні, але мають бажання щось створити. VS дає можливість створювати ігрову логіку, але без написання коду, а за допомогою поєднання вузлів, які відповідають за різні анімації, рух, події та багато чого іншого. Це спонукає початківців або ентузіастів без досвіду робити ігри саме на Unity.

Майбутнє Unity стоїть за активним розвитком ШІ-технологій, які будуть допомагати створювати проєкти швидше. Зараз ставка робиться на автогенерацію коду, пропрацювання візуального контенту, поведінку NPC.

Нещодавно до рушія додали Unity AI. Тепер є AI-асистент, який може писати код, роз'яснити помилку, допомогти в оптимізації коду, зробити скрипт за описом і давати поради. Через текстовий запит можна створювати різні звукові ефекти, анімації та багато чого іншого. 

Ще Unity має інтеграцію з Web3 і метавсесвітом. Рушій підтримує Verified SDK для блокчейн-інтеграцій, а також готує підґрунтя для розвитку метавсесвіту нового покоління.

Тож, можна говорити, що Unity це про гнучкість, доступність і можливість реалізувати свої ідеї без серйозних знань програмування. Рушій вже має шаблони, за якими можна створювати свої ігри в таких жанрах, як: інді, runner, platformer, roguelike. При цьому всьому розробники не планують зупинятися і продовжать розвивати Unity.

Godot – це відносно новий ігровий рушій, перша версія якого вийшла у 2014 році. Зараз він активно набирає популярність, особливо серед інді-розробників і студій, які не мають великих бюджетів. Цей движок дає можливість створювати 2D- та 3D-ігри для ПК та мобільних пристроїв. Для багатьох перевага Godot у модульній архітектурі та зрозумілому і зручному візуальному редакторі сцен.

Рушій має весь необхідній функціонал для створення сучасних ігор – підтримку фізики, інструменти UI-розробки, сучасний рендеринг, є підтримка освітлення і тіней, постобробка та багато чого іншого. При цьому всьому для використання Godot не треба платити ліцензійний збір або роялті.

Розробники не зупиняються на вдосконалені Godot. З виходом нових версій покращується його продуктивність, додаються нові інструменти, що зацікавлює все більше інді-розробників. З мінусів можна виділити, що рушій не має великої спільноти розробників, а також у нього менше ресурсів та документації.

Движок CryEngine був випущений компанією Crytek у 2002 році, на ньому була створена перша частина Far Cry. Цей рушій привертає до себе увагу своєю фотореалістичною графікою, а також він дає можливість зробити чудове освітлення, тінювання, ефект глибокого поля та багато чого іншого.

Ще в CryEngine можна створювати правдоподібну взаємодію об’єктів в просторі, чому допомагає вбудована система фізики. Редактор «Пісочниця» робить створення та редагування ігрового світу простішим.

CryEngine в першу чергу підходить для створення шутерів від першої особи, які мають інтерактивний та відкритий світ. Тільки він має проблеми з тим, що складний в опануванні і його використовувати буде простіше досвідченим розробникам. Також відзначається, що рушій не надто адаптований під мобільні проєкти. Через це все, спільнота CryEngine не така велика. 

Зараз ми розглянемо рушій Open 3D Engine. З цікавого, це те, що спочатку він називався Amazon Lumberyard і був розроблений на основі CryEngine, згодом він трансформувався у O3DE. Перевагою рушія є його відкрита архітектура, що дозволяє адаптувати його під потреби розробників, та створити на його основі гру будь-якої складності. Він підходить для проєктів, на Windows, Linux, Android, iOS і macOS.

O3DE має потужний візуальний редактор, систему скриптів, розширену фізику, модульну побудову. Ще розробники мають широкі можливості кастомізації, а ліцензійний збір відсутній. Також движок має підтримку інтеграції з хмарними сервісами та VR/AR-платформами, присутній високоякісний рендеринг та кінематографічні інструменти.

Рушій має підтримку Amazon Web Services (AWS), а це дозволяє інтегрувати хмарні сервіси без необхідності розробляти складну сервісну логіку. Ще є інтегрована підтримка Twitch, завдяки цьому можна створювати інтерактивні ігри для глядачів трансляції.

Спільнота бачить гарні перспективи в цьому рушії, відзначаючи, що творці його постійно оновлюють та розширюють можливості для роботи в ньому. Кропітка робота над Open 3D Engine, дозволить з часом йому конкурувати з Unity та Unreal Engine та стати одним із провідних рушіїв у відеоігровій індустрії. 

Якщо ми говоримо про майбутнє ігрових рушіїв, то тут зрозуміло, що вони продовжать активно розвиватися. Одним із основних напрямів буде впровадження ШІ для роботи над кодом, генерації рівнів, діалогів та багато чого іншого. Це пришвидшить роботу над грою, та дасть нові можливості невеликим розробникам.

Також продовжиться розвиток хмарних інструментів, таких як Unity Cloud і Pixel Streaming від Unreal. Завдяки цьому можна буде працювати над проєктами, тестувати і запускати ігри без локального обладнання.

Тож з часом, нові ігрові движки можуть стати платформами не лише для роботи над іграми, а й для розробки інтерактивного контенту, створення різних візуалізацій та архітектурних рендерів. 

Проект вийшов за підтримкою Lorgar — міжнародний бренд ігрових аксесуарів для геймерів та стрімерів, покликаних вивести ваш ігровий досвід на новий рівень. Місія бренду — надати кожному геймеру живі та захоплюючі емоції від гри на високоякісних пристроях, натхненних запитами найкращих геймерів. 

Lorgar успішно вийшов на ринок у 2022 році. Продуктове портфоліо включає товари для вибагливих геймерів, стримерів та контент-кріейторів. Ознайомитись з асортиментом можна за посиланнями: lorgar.ua.  

Бренд Lorgar належить ASBISc Enterprises Plc., одному з провідних дистриб’юторів ІТ-продуктів на ринках EMEA.

3