У Дніпропетровській області є дорога, яку називають "дорогою смерті". Мова йде про автошлях «Дніпро – Магдалинівка – Котовка», а саме про його ділянку між двома останніми населеними пунктами. Це – трохи більше, ніж 25 кілометрів бездоріжжя. Через стан покриття, а саме через те, що напрямок цілком складається із величезних ям, до сіл не доїжджають вчасно «швидкі», а також відмовляються їздити водії маршруток.
Про стан справ Інформатор поспілкувався з місцевими мешканцями. Нам розповіли, що з моменту створення дороги з Магдалинівки до Котовки, ще до того, як Україна стала незалежною, трасу жодного разу капітально не ремонтували. За десятки років робили лише ямкові ремонти, які лише тимчасово покращували ситуацію на окремих ділянках. Не краща ситуація і на інших дорогах поруч, зокрема з Магдалинівки до Губинихи, чи з Котовки через Личкове до Перещепиного.
«Це дорога «Магдалинівка – Котовка» протяжністю у 25 кілометрів. Не ремонтували її багато років. Доїхати туди – це просто неможливо. Там дороги немає, вона просто зникла. Об’їжджають через судні села, через Дмухайлівку, з різницею у відстані ще у плюс 15 кілометрів. Бо тут проїхати не можуть ні «швидка», взагалі ніхто.
Дороги немає. Якщо раніше ще якось можна було об’їхати полями, ґрунтівкою, то зараз вже і цього не зробити. Ось у мене однокласник працює на «швидкій». Він каже, що ми туди (цією дорогою, прим. ред.) не потикаємося, бо це неможливо. Якось їздять маршрутчики, не знаю як. Й то через раз, бо вони відмовляються їхати», – розповіла Інформатору Наталя Михайлівна, батьки якої мешкають у Котовці.
За словами жінки, на початку літа зробили ямковий ремонт на ділянці цієї дороги від Дніпра до Магдалинівки. Проте від Магдалинівки до Котовки – залишається суцільний жах.
У 2023 році 11 телеканал повідомляв, що цю дорогу місцевого значення мешканці Магдалинівки, Котовки та навколишніх сіл називають дорогою в одну сторону. Її стан ще на той час порівнювали зі смугою перешкод, або ж з наслідками бомбардувань. Перед початком повномасштабного вторгнення рф реконструкцію шляху розпочали, проте через війну роботи зупинили. Пройшло ще понад 2 роки з часу появи сюжету колег – та ситуація зі станом дороги стала тільки гірше.
Микола Григорович, мешканець Котовки, розповів Інформатору, що з питанням ремонту дороги люди вже зверталися у Магдалинівську селищну територіальну громаду, навіть писали листи у столицю, у міністерства. Проте мешканців села перенаправили у Службу відновлення у Дніпропетровській області. До речі, там звітували у липні, що наразі проводять ремонти на 7 дорогах державного значення регіону, усього ж заплановане оновлення 24 таких доріг. Проте дорога «Дніпро – Магдалинівка – Котовка» не має такого статусу. Це – дорога місцевого значення.
«Котовка знаходиться на стику трьох областей: Полтавської, Харківської та Дніпропетровської. Колись це був районний центр, Котовка, до 1958 року. Ну а тепер маємо що маємо. Дорога на сьогоднішній день така, що маршрутники, водії автобусів, вже відмовляються їхать. Через те, що просто неможливо. Швидка допомога – не просто не позаздриш тій людині, яку цією «швидкою» будуть везти по цій трасі. І це ж якщо ще ця «швидка» приїде.
Це – не дорога. Це суцільний рівчак, ями по коліно. Нікуди навіть оминути ці ями», – розповів Микола Григорович.
Чоловік додав, що дорогу будували ще у 1969 році, коли він ходив у 10-й клас школи. З того часу капітально трасу не ремонтували, тільки «ямково». По Котовці вже ходять чутки, що декілька років тому начебто ремонт зробили, проте тільки на бумазі, а гроші «розпилили». За словами Миколи Григоровича, дорога з Котовки на Перещепине, протяжністю у 41 кілометр, є «рідною сестрою» дороги з Котовки на Магдалинівку. Там так усе в ямах, тож час у дорозі зростає у 2-3 рази. Оскільки їхати швидше вже небезпечно.
«Так залишать все не можна, тут теж люди живуть. Молодь пішла на фронт, а старикам потрібно то в лікарню, то в районні організації: управління соціального захисту, пенсійний фонд. Ну що це таки, ніяк виїхать із села, бо немає дороги», – завершив мешканець Котовки.
Telegram oembed: https://t.me/informator_video/1909
Якщо відео не відтворюється - його можна переглянути у Telegram-каналі Інформатора
Балансоутримувач цієї дороги – департамент житлово-комунального господарства та будівництва Дніпропетровської ОВА. У листопаді 2020 року пресслужба обласної адміністрації повідомляла, що дорогу «Дніпро – Магдалинівка – Котовка» взяли з балансу «Укравтодору» на баланс області. Це мало б вирішити проблему того, що шлях, на той момент, не оновлювали понад півтора десятиліття. Зміну балансоутримувача тоді затвердив Фонд держмайна України і автошлях Т 0410 став обласною магістраллю місцевого значення О040410 «Дніпро – Магдалинівка – Котовка». Тодішній голова адміністрації Олександр Бондаренко запевняв, що у 2020 році мали обласним коштом зробити проєкт на ремонт дороги і шукати гроші на сам ремонт. Розглядали й можливість залучення кредиту.
У грудні 2020 року департамент житлово-комунального господарства та будівництва Дніпропетровської обласної державної адміністрації провів тендер на 1,7 мільйона гривень на розробку проектно-кошторисної документації капітального ремонту дороги О040410 «Дніпро – Магдалинівка – Котовка». За пів року після того, у липні-серпні 2021 року, обирали підрядника для робіт. При цьому капітальний ремонт цієї дороги місцевого значення оцінили тоді у 1 мільярд 691 мільйон 99 тисяч гривень. Переможцем стала компанія «БУДІНВЕСТ ІНЖИНІРИНГ», яка і мала виконати ремонт. А далі було повномасштабне вторгнення рф на початку 2022 року, тож дорогу, як можна побачити зі свіжих відео, так і не відремонтували.
Додаткову угоду №5 до договору на виконання робіт затвердили 28 вересня 2022 року. У ній зазначено, що сторони зменшили ціну робіт до нуля. Аналогічно з 20 мільйонів 652 тисяч гривень до нуля змінили і вартість технічного нагляду за ремонтом, який не відбувся.
Вже на другий рік повномасштабної війни, у серпні 2023 року, департамент житлово-комунального господарства та будівництва ДніпроОВА оголосив новий тендер щодо дороги О040410. Цього разу не на капітальний, а на поточний ремонт. В ході торгів вартість зменшилася з 51 мільйонів гривень до 48,5 мільйонів гривень. Переможцем стала компанія «ІНВЕСТБУД». У жовтні ж 2024 року сторони розірвали договір за згодою, сума оплати зменшилася і склала 47 мільйонів 600 тисяч гривень. Ще 269 тисяч гривень пішло на нагляд за цим ремонтом. Яку саме частину траси тоді відремонтували за ці кошти – невідомо. Нових тендерів, які б стосувалися цієї дороги, на Prozorro немає.
Можна було б припустити, що через війну у Дніпропетровській області не виділяють кошти на ремонти доріг взагалі, проте це не так. Навіть якщо проглянути закупівлі департаменту житлово-комунального господарства та будівництва Дніпропетровської обласної державної адміністрації на Prozorro за червень-липень 2025 року, то можна виділити такі тендери на поточні ремонти магістралей:
Загальна сума цих 9 тендерів – понад 335 мільйонів гривень. Ще 4 тендери на понад 150 мільйонів гривень на ремонт обласних доріг тільки-но оголосили, тож в ході торгів суми можуть знизитися:
Якщо ж поглянути ще трохи далі, на травень, то там суми виділені на ділянки доріг були ще більші, як приклад – 170 мільйонів на дві ділянки:
Варто зазначити, що більшість доріг Дніпропетровської області, яким пощастило із ремонтом у 2025 році, знаходяться у Синельниківському районі. Тож вони є важливою частиною забезпечення підрозділів Збройних Сил України на передовій, на межі із Донецькою та Запорізькою областями.
Тож поки мешканцям Котовки, Бузівки, Личкового, Новопетрівки та багатьох інших населених пунктів Самарівського, та й не тільки, району, залишається чекати. Сподіваючись, що цього року, чи хоча б наступного, якийсь залишок коштів надійде й на поточний ремонт доріг у них. А поки ж - складна ситуація як зі "швидкими", так і з громадськими транспортом й іншими службами залишається актуальною.
Раніше ми писали, що в Україні поліція проводить рейди щодо нелегальних перевезень, водіям можуть загрожувати штрафи до 34 тисяч гривень. Окрім того, у Дніпрі почали евакуювати автомобілі без номерів. Розповідали ми й про те, що у Дніпрі на Миколи Руденка тривають роботи з оновлення 1,5 кілометра дороги. Ще читайте, що у Дніпрі на проспекті Яворницького під час ремонту залишили "острівець" асфальту під припаркованим авто.
Відео: 11 канал (квітень 2023 року)