Минулого тижня з’явилася інформація, що Європейська комісія готується винести на обговорення новий механізм використання заморожених російських активів.
Ідея на перший погляд проста: не конфісковувати весь капітал, а замінювати його на облігації ЄС і передавати кошти Україні.
Такий підхід може стати виходом для ЄС та України. Адже він дозволяє уникати юридичних ризиків прямої експропріації, але водночас створює сильний політичний сигнал: Росія починає платити за війну вже зараз.
Про деталі цієї ідеї і її можливі наслідки читайте в статті члена Правління Центру Дністрянського, голови Державної податкової служби (2019-2020) Сергія Верланова Ідея на 70 млрд євро: що змінює нова ініціатива ЄС щодо заморожених російських активів. Далі – стислий її виклад.
Загальна сума заморожених активів Центрального банку Росії в ЄС становить близько 200 млрд євро. Вони зберігаються переважно у депозитарії Euroclear у Брюсселі та Clearstream в Люксембурзі.
Досі ЄС мав право використовувати лише відсоткові доходи від цих коштів – так звані windfall profits. Їхній обсяг коливався в межах трьох–п’яти мільярдів євро на рік і спрямовувався, здебільшого, на обслуговування кредиту G7 для України (ERA, Extraordinary Revenue Acceleration Loans).
Отже, зараз Єврокомісія пропонує використовувати грошові депозити в Європейському центральному банку, пов’язані з російськими активами, для фінансування "Репараційного кредиту" (Reparations Loan) Україні.
За оцінками експертів, упродовж наступних п’яти років ця схема здатна акумулювати для України від п’ятдесяти до сімдесяти мільярдів євро.
У такому випадку Росія залишатиметься номінальним власником заморожених активів у ЄС, але фактична ліквідність працюватиме на Київ.
Такий підхід мінімізує ризик підриву довіри до євро як глобальної резервної валюти.
Головний сенс у тому, що цей інструмент дозволяє закривати щорічний дефіцит українського бюджету на рівні восьми–десяти мільярдів євро без прямого тиску на бюджети держав-членів.
Таким чином солідарність із Україною перестає залежати від політичних циклів у парламентах і від популістських хвиль. Допомога стає більш прогнозованою і менш вразливою до внутрішніх коливань у Європі.
Крім того Reparations Loan може стати інструментом, який надасть Міжнародному валютному фонду більше впевненості для запуску в Україні нової програми. Завдяки ідеї Єврокомісії МВФ побачить стабільне і передбачуване джерело зовнішнього фінансування.
Механізм має очевидні виклики. Москва вже готує аргументи, що навіть підміна активів облігаціями є експропріацією.
Вірогідність судових процесів у міжнародних арбітражах і національних судах висока. Додатковим випробуванням стане питання політичної єдності: для запуску потрібна одностайна підтримка всіх держав ЄС.
Зберігається й репутаційний ризик для Євросоюзу.
Якщо в інших країн створиться враження, що ЄС готовий під будь-яким приводом використовувати чужі резерви, це може підірвати довіру тих держав, які тримають валютні запаси в євро.
Саме тому для Брюсселя життєво важливо довести, що йдеться не про довільне втручання у власність, а про чітко обґрунтований механізм репарацій, заснований на міжнародному праві та принципі відповідальності агресора.
Докладніше – в матеріалі Сергія Верланова Ідея на 70 млрд євро: що змінює нова ініціатива ЄС щодо заморожених російських активів.