Чи замислювались ви, скільки людей працює, щоб ви безпечно і вчасно доїхали до місця призначення? Що стоїть за тим, щоб вантажі своєчасно доставлялися до потрібних точок?
Щодня тисячі працівників "Укрзалізниці" ремонтують, виготовляють, будують та підтримують залізничну інфраструктуру. Це десятки підприємств: локомотиво- і вагоноремонтні заводи, шпальники, виробники електроприладів та іншого обладнання. Вони забезпечують стабільну роботу залізниці, що є критично важливою, особливо у воєнний час.
Але довгий час ця система була складною та бюрократизованою.
Щоб змінити ситуацію, виробництво та ремонти мають працювати за чіткими правилами, прозорими процесами і з фокусом на ефективність. Саме так працюють провідні залізничні оператори світу, зокрема Deutsche Bahn. І ми вже впроваджуємо ці принципи в напрямку "Ремонт та виробництво" "Укрзалізниці".
Вперше за останні десять років, два роки поспіль, приватні акціонерні товариства напряму "Ремонт і виробництво" не лише стали прибутковими, а й демонструють стабільний позитивний фінансовий результат. Так, у 2023–2024 роках їхній щорічний прибуток становив по 117 млн грн.
Цього вдалося досягти завдяки комплексному підходу до управління. Підприємства були об’єднані в єдину систему з чітким плануванням, розподілом відповідальності, звітністю та контролем. Але це тільки початок. Наступне важливе завдання: зробити прибутковими й філії.
Крім того, ми почали цифрову трансформацію. У 2024 році всі договори із замовником було переведено в електронний формат, що значно прискорило їх погодження та підписання. Наразі активно працюємо над "Є-чергою", системою цифрового управління ремонтами вагонів. Будуть чіткі правила розподілу заявок, можна буде прослідкувати, де і на якому етапі знаходиться ремонт тощо.
Паралельно ми інвестуємо в нові технології та підвищуємо енергоефективність. Освоюємо нові запчастини і комплектуючі, які раніше закуповували у сторонніх підрядників. Деякі з цих деталей не вироблялися понад 20 років, тому ми закупили необхідне обладнання та налагодили власне виробництво.
У 2023-2024 роках заходи з впровадження нових технологій та скорочення витрат дозволили заощадити рекордні 400 млн грн. Цього року вже, наприклад, розпочали випуск рейкових накладок Р-65. Накладка є ключовим компонентом для скріплення колії, необхідного для функціонування, обслуговування, ремонту та будівництва залізниці.
До 2022 її виробництво здійснювалось лише на заводі "Азовсталь", з того часу накладку ніхто не виробляв і дефіцит вже почав створювати серйозні труднощі в роботі залізниці. Тож запуск власного виробництва, це відповідь на критичну потребу галузі.
До слова, зміни в управлінських підходах вже допомагають покращити і результати виробництва. Кілька фактів. Так, у 2024 році збільшилась кількість відремонтованих магістральних тепловозів та електровозів. Вперше було проведено капітальний ремонт пасажирського тепловоза ТЕП70, а також продовжено капітально-відновлювальний ремонт пасажирських купейних вагонів, які було освоєно у 2023-му.
Крім того, наразі працюємо над освоєнням капітального ремонту електропоїзду ЕПЛ9Т з підвищеним комфортом (2 клас). Окрім ремонту, ми розвиваємо будівництво вагонів та вагоноремонтний напрям.
Створення ефективної, конкурентоздатної бізнес-структури на базі виробничого напряму. У 2024 році ми почали масштабну трансформацію: 51 підрозділ вагонного господарства об’єднано в єдину філію "УЗ Вагон-Сервіс". Це створює "єдине вікно" для надання послуг, спрощує систему закупівель, стандартизує якість ремонту, допомагає мати єдину звітність та баланс тощо.
Наступний етап: реорганізація локомотивного напряму. Так працюють великі європейські залізничні оператори. Це і наша задача.
Крім того, наразі вкрай важлива задача оптимізувати бізнес. Адже ми є єдиним виробничим та ремонтним комплексом "Укрзалізниці". І важливо, щоб він працював ефективно.
Ефективне управління ремонтами та виробництвом – це не просто внутрішня справа "Укрзалізниці". Це питання національної безпеки та економічної стабільності. Адже від справної техніки залежить і робота економіки, і швидкість вантажних та військових перевезень.
Це також більше робочих місць, більше сплачених податків і більше можливостей для розвитку галузі.
Зрозуміло, що за рік чи два перетворити заводи радянського формату на ефективні підприємства сучасного типу неможливо. Але маленькими кроками ми рухаємося в цьому напрямку.