Коментуючи призначення Дениса Шмигаля новим міністром оборони, у Громадській антикорупційній раді при Міністерстві оборони України (ГАР МОУ) заявили, що підтримають нового міністра лише в разі готовності до глибоких внутрішніх реформ. Також, висловили занепокоєння через ризики, які може спричинити злиття Міністерства оборони з Міністерством стратегічних галузей промисловості, зокрема монополізацію ринку, управлінську неефективність і конфлікти інтересів.
Про це, як передає КВ, повідомили в Громадській антикорупційній раді при МОУ.
«Прізвище нового міністра не має значення. Ключовим для нас є те, чи ставить він собі задачу трансформувати Міністерство оборони як інституцію, чи хоче зробити ефективнішим, провести внутрішнє перезавантаження та внутрішні зміни для швидкого реагування на виклики війни», — заявили в ГАР МОУ.
Там підкреслили, що підтримають міністра лише за умови, якщо він покаже реальну волю до реформ.
У Раді також розкритикували попереднє керівництво оборонного міністерства за відсутність відкритості до діалогу: «На відміну від попередника, який за пів року роботи ГАР МОУ так і не знайшов часу для зустрічі, новопризначений міністр має можливість показати відкритість для суспільства та відсутність страху обговорювати накопичені проблеми».
ГАР МОУ також висловила занепокоєння через ризики, які, на її думку, створює злиття Міноборони з Міністерством стратегічних галузей промисловості.
Зокрема, йдеться про передачу до Міноборони проблемних оборонних підприємств, серед яких Павлоградський хімічний завод (ПХЗ) і завод «Артем».
«Міністерство оборони й так не показало себе ефективним власником наявних підприємств («Мотор Січ»; «Спецтехноекспорт», який передав ГУР). Тепер додаються ще більше проблемних активів», — зазначили в Раді.
Також наголошується на ризику монополізації, адже ПХЗ виготовляє снаряди та мінометні міни, а Міноборони одночасно виступатиме і замовником, і власником підприємства.
«Тому створюються нерівні умови конкуренції та ризик монополії, яка шкодить ефективності оборонного сектору», — застерігають у Раді.
Ще однією проблемою називають розширення і без того перевантаженої структури Міноборони.
«Міноборони й так міністерство з величезною кількістю функцій (включно з управлінням землею лісгоспів). Тепер додаються ще й заводи», — зазначили в ГАР МОУ.
Крім того, члени Ради бачать ризик приховування проблем: «Якщо, наприклад, ПХЗ зараз буде підпорядкований МО, то, у разі проблем з підприємством, може виникнути велике бажання «не виносити сміття з хати»».
На думку ГАР МОУ, злиття міністерств — наслідок провалу Мінстратегпрому як інституції, але нове керівництво МО має вирішити, що робити з підпорядкованими підприємствами: залишити їх у «Укроборонпромі» чи передати напряму міністерству.
У Раді також підкреслюють необхідність прозорого контрактування та уникнення конфлікту інтересів при взаємодії МО з власними підприємствами, а також потребу в ефективному менеджменті.
«Ефективна перебудова – давно на часі. Без неї цей «військовий корабель» зі збільшеним вантажем може просто піти на дно», — підсумували в Громадській антикорупційній раді при МОУ.
Нагадаємо, Верховна Рада України 17 липня погодила призначення 13 нових міністрів в Кабінет міністрів України. Рішення підтримали 254 народних обранці. Міністерство закордонних справ знову очолить Андрій Сибіга, за що віддали голоси 271 нардеп. Посаду Міністра оборони обійме Денис Шмигаль, за призначення проголосували 267 обранців народу.
Читайте: Верховна Рада призначила новий склад Кабміну