Loqal – новинний агрегатор Loqal
Новини

Енергія майбутнього: як школи Дніпра стають енергонезалежними завдяки сонячним панелям

Енергія майбутнього: як школи Дніпра стають енергонезалежними завдяки сонячним панелям
Наше місто • 3 переглядів • 1 хв читання

У Дніпрі триває масштабна трансформація освітньої інфраструктури — навчальні заклади міста один за одним переходять на сонячну енергію. Такий крок зумовлений як безпековими викликами війни, так і бажанням зробити освіту більш стійкою, енергонезалежною та екологічною. Як саме це відбувається, бачили журналісти видання «Наше місто».

Завдяки ініціативі міської влади, десятки шкіл вже забезпечені сонячними електростанціями, які дозволяють проводити навчання навіть за повної відсутності електропостачання. Проєкт енергоефективності реалізовують з ініціативи міського голови Дніпра Бориса Філатова задля комфортного та безпечного перебування учнів у навчальних закладах.  

– Одним із найвищих пріоритетів нашої громади є створення комфортних умов для дітей, особливо під час повітряних тривог чи відключення електроенергії, – зазначає Ірина Рибалова, спеціалістка першої категорії відділу технічно-матеріального забезпечення департаменту гуманітарної політики ДМР. – Під час тривалих тривог діти перебувають в укриттях, де без світла не працює вентиляція, каналізація, охоронна сигналізація. Ми не можемо допустити, щоб учні були в таких умовах. Саме тому реалізація проєкту зі встановлення сонячних електростанцій стала не розкішшю, а життєвою необхідністю. У 2024 році ми почали з восьми шкіл, а вже у 2025-му плануємо завершити встановлення ще 62 станцій. 51 з них уже працює. До 1 вересня ще 11 мають бути готові. 

Система однієї школи зазвичай включає 40 панелей потужністю 20 кВт, два інвертори та чотири акумуляторні батареї. Комплекс вартує близько 1,5 мільйона гривень. У менших школах встановлюють системи меншої потужності — наприклад, на 10 кВт, за ціною близько 760 тисяч гривень. Розмір інвестицій залежить від площі закладу та кількості учнів. 

Встановлення сонячних панелей вирішує одразу кілька критично важливих завдань. Ось декілька з них.

– Безпека під час надзвичайних ситуацій: навіть за повного блекауту заклад залишається освітленим, працює вентиляція, охоронна сигналізація, є зв’язок і доступ до інтернету.

– Стабільність освітнього процесу: школи можуть продовжувати навчання як офлайн, так і онлайн — навіть якщо відсутня централізована електроенергія.

– Економія коштів: у довгостроковій перспективі школи менше витрачають на енергоресурси.

– Екологічність: використання відновлюваної енергії зменшує викиди CO₂ та сприяє боротьбі зі змінами клімату.

– Навчальний приклад: учні бачать у дії сучасні технології та дізнаються, як працюють “зелені” енергетичні системи.

– Ці системи дозволяють школам функціонувати навіть у разі повного блекауту: працює інтернет, пожежна та охоронна сигналізація, освітлення, а також сервери, – додає Ірина Рибалова.  – До того ж це приклад для учнів, як використовувати відновлювану енергію. Після початку великої війни ми вчилися “на ходу”, досвід переймали з-за кордону, бо в Україні цей напрям ще тільки розвивається. Але сьогодні вже можемо сказати, що Дніпро зробив правильний крок. 

 Найактивніше сонячні панелі встановлюють у Німеччині, Японії, США, Канаді та скандинавських країнах. Там це вже десятки років є частиною стандартної освітньої інфраструктури.  Наприклад, США ще у 2019 році запровадили програму Solar4Schools, за якою тисячі шкіл отримали сонячні системи. У Каліфорнії понад 60% державних шкіл уже мають сонячні електростанції. У Німеччині система підтримки відновлюваної енергетики дозволила школам стати не лише споживачами, а й постачальниками енергії до мережі.

В Японії, особливо після аварії на Фукусімі, сонячні батареї стали обов’язковим компонентом шкільної інфраструктури у регіонах із ризиком стихійних лих. Скандинавські країни (Норвегія, Швеція, Фінляндія) активно впроваджують зелений підхід у всіх державних установах — школи не є винятком. І навіть у країнах із меншою кількістю сонячних днів сонячна енергія зберігається в батареях і використовується в темний період. Україна, особливо Дніпро, сьогодні активно наздоганяє ці тренди.

Ми всі сподіваємося, що масштабних відключень світла найближчою осені та зими в Дніпрі не буде. Але якщо це раптом  трапиться, на допомогу прийдуть сонячні електростанції. Про користь реальних змін розповідають  керівники закладів освіти.

– Раніше батьки постійно запитували: а що буде з навчанням, коли вимкнуть електрику?  – згадує Людмила Хмеленко, директорка ліцею №142 імені П’єра де Кубертена. –  Тепер у нас встановлено сонячну електростанцію з 40 панелями. Це дає змогу проводити уроки навіть під час блекаутів, забезпечувати роботу гуртків і секцій. В нашому ліцеї 1163 учні,  початкова школа займається очно, як і 9 та 11 класи. А 5,6,7,8,10 класи працювали в змішаному форматі. Ми приймаємо також дітей із гімназії №64 і садочка №348, які не мають власного укриття. Сонячна енергія забезпечує не лише освітній процес, а й дає дітям відчуття безпеки в критичні моменти.

За словами пані Людмили, їхній ліцей уже готовий до 1 вересня. Діти зможуть навчатися безперебійно, навіть у разі відсутності централізованого електропостачання.

– Раніше, на жаль, траплялися ситуації, коли під час повітряної тривоги не було електропостачання, – зазначає Людмила Хмеленко.  – Наші діти змушені були перебувати в укриттях без світла — і це відбувалося взимку. Ми вмикали альтернативні джерела освітлення, зокрема ліхтарики, адже дітям було страшно. Це справді було серйозною проблемою – тепер вона вирішена. Адже ми розуміємо: сьогодні за партами сидять ті, хто завтра буде жити у вільній, незалежній Україні після нашої перемоги. І те, наскільки повноцінно діти зможуть отримати знання, які несе вчитель у навчальний заклад, залежить насамперед від створених умов. А на першому місці серед цих умов — наявність електропостачання.

Аналогічні переваги відчули й у ліцеї №42.Тут навчаються близько 500 учнів, офлайн формат застосовується почергово з онлайн. Втім, після того, як у грудні минулого року тут з’явились сонячні панелі, освітній процес якісно покращився.  

– Під час минулих блекаутів ми не могли організувати навчання навіть онлайн — не було світла, не було інтернету, – розповідає Ольга Чернякова, яка нині виконує обов’язки директора ліцею № 42.  – Вчителі проводили уроки через мобільний інтернет із дому. Тепер усе змінилося. Завдяки сонячним панелям у нас буде освітлення, інтернет і можливість повноцінно проводити уроки навіть в укриттях. У нас змішане навчання — частина дітей навчається онлайн, частина офлайн, і сонячна енергія дозволяє забезпечити якісний процес у будь-якому форматі.

Укриття ліцею №42 може прийняти до 200 учнів. Потужність електростанції тут — 20 кВт, на даху встановлено 40 панелей. Вони повністю забезпечують укриття, адміністративні приміщення та необхідну інфраструктуру сигналізації. 

Плани Дніпра не обмежуються школами. Як розповіла Ірина Рибалова, у перспективі сонячні електростанції з’являться також у ПТУ, закладах культури та спорту. Реалізовувати проєкт енергоефективності та встановлювати сонячні електростанції у міських закладах освіти планують і надалі. Це передбачено Програмою безпечного освітнього середовища в місті Дніпрі на 2023−2027 роки, яку затвердили рішенням Дніпровської міської ради.

Сонячні панелі є ще одним кроком до інфраструктурної стійкості міста в умовах війни та нестабільної енергоситуації. Але водночас це крок у майбутнє — до розумної, енергоефективної та екологічної України.

Нагадаємо, раніше ми писали про те, як у Дніпрі встановлюють сонячні панелі у будинках ОСББ та ЖБК.

Категорія: Влада, Новини Дніпра, Освіта, Тема дня

3