Clair Obscur: Expedition 33, або як її називають в Японії «Щось там 33», від французької студії Sandfall Interactive стала справжнім хітом після релізу. За перший день було продано 500 тис. копій гри, а від критиків та гравців вона отримала високі оцінки.
Ми для вас зробили короткий огляд Clair Obscur: Expedition 33, який допоможе краще зрозуміти, про що ця гра та чи варта вона вашої уваги.
Хоч Expedition 33 і зроблена в жанрі покрокової рольової гри, але багато хто відносить її до JRPG (Japanese Role-Playing Game) через схожість в ігровому процесі, візуальному стилі та самій структурі. Розробники визнали, що натхнення отримували від серій Final Fantasy та Persona.
Дата виходу Clair Obscur: Expedition 33 спочатку стояла на літо 2025 року. Але відбувся рідкісний випадок для відеоігрової індустрії, коли розробники не відклали реліз гри, а навпаки перенесли його раніше, на 24 квітня.
Сама гра має вже велику кількість фанатів та отримує чудові відгуки від гравців та критиків. Багато хто називає Expedition 33 кращою грою останніх років.
Думка про Clair Obscur: Expedition 33 у багатьох геймерів і критиків однакова – ця гра перевершила всі очікування. В ній чудове все, сюжет, який гарно пропрацьований і тримає в напрузі, унікальний візуальний стиль, який чудово доповнюють саундтреки гри. З технічної сторони проєкт теж немає великих проблем, звісно зустрічаються баги, але в порівнянні з багатьма іншими іграми їх не так багато і вони не псують враження від проходження.
Події Expedition 33 відбуваються в світі похмурого фентезі періоду «Прекрасної епохи» (Belle Époque – фр.). Прийнято вважати, що це період між 1871 і 1914 роками. За задумом творців, за 67 років до подій гри відбувся розлом, через що в Люм’єрі з’явився великий моноліт і богиня, яку назвали «Художниця». Потім почалося відбуватися явище «Гомаж», кожного року богиня малювала на моноліті цифру починаючи зі 100, з кожним разом число зменшувалося. Люди, які досягали віку, який намальований, зникали, через що їм всім загрожувало вимирання.
Коли жителі Люм’єра зрозуміли що відбувається, то почали збирати експедиції. Їх метою було знайти спосіб зупинити «Художницю» і не дозволити їй написати нове число. Ми починаємо грати за команду протагоністів, які відправились в експедицію 33, щоб зупинити богиню.
У розкритті самої історії, багато чого залежить від самого гравця. Треба спілкуватися з різними персонажами, бути зануреним в їхні діалоги, взаємодіяти з навколишнім середовищем, це дозволить отримати максимальне занурення та зрозуміти історію повністю.
Розробникам вдалося зробити так, щоб діалоги в Expedition 33 були природними. У гравців є відчуття, що персонажі спілкуються як живі люди, мають паузи в своїх фразах, емоційно реагують та намагаються використовувати живу мову. Також діалоги напряму впливають на хід гри, а не тільки глибше розкривають персонажів. Гравець може ухвалити рішення під час діалогу, через яке зміниться хід подій, і, наприклад, з’явиться новий шлях, або це вплине на відносини між героями. За покращення відносин з супутниками ви можете отримати додаткові косметичні предмети або корисні предмети.
Сюжет гри Clair Obscur: Expedition 33 сподобався багатьом гравцям. Але деякі геймери відзначають, що в історії є деяка недосказаність та чітко не пояснені певні моменти.
Головними учасниками експедиції 33 є Гюстав, Маель, Люн і Сьєль, також по ходу подорожі до них приєднуються герої. Кожен з персонажів має свої унікальні здібності та історію, а це робить сам геймплей більш різноманітним, а історію глибшою.
Гюстав – його можна вважати головним героєм, він втратив кохану Софі, яка досягла 33 років, через що вирішив відправитися в експедицію, бо йому залишився рік життя і він хоче уберегти дітей Люм’єра. Гюстав інженер, і його бойові здібності зав’язані на використанні механічної руки та пістоля.
Маель – молодша прийомна сестра Гюстава, яка вже в 16 років приєдналася до експедиції, так як просто хотіла покинути Люм’єр для пошуку свободи та самопізнання, оскільки ніколи не відчувала це місто рідним. Вона фехтувальниця, яка має три різні стійки, які дозволяють адаптуватися під хід поєдинку.
Люн намагається завершити дослідження своїх батьків, які хотіли дізнатися таємниці «Художниці». Також вона відповідає за маршрут експедиції, що додає тиску на неї. Люн володіє магією і може керувати п’ятьма елементами, що дозволяє їй маніпулювати полем бою.
Сьєль пройшла шлях від фермерки до воїна. Вона має темне минуле, яке їй довелося прийняти, тепер вона не боїться померти, бо змирилася зі жорстокістю світу і готова зробити все для успіху експедиції. Сьєль використовує енергію Сонця і Місяця для своїх атак.
Версо – це невідомий іноземець, який запевняє, що він учасник першої експедиції. Тільки його справжні наміри залишаються таємницею для учасників експедиції 33. Завдяки успішним атакам та ухиленню від ворожих випадів Версо піднімає свій рейтинг, що дозволяє йому наносити більше шкоди.
Моноко – він належить до істот Гестрал, але вміє говорити людською мовою. Пристрасть до бою спонукала приєднатися до команди експедиції 33. Його бойовий арсенал поповнюється після перемоги над ворогами, завдяки чому він адаптується під події на полі битви.
Ще більше розкриттю персонажів допомагає акторський склад гри. Наприклад, Гюстава озвучив Чарлі Кокс, який зіграв роль Шибайголови в однойменному серіалі від компанії Netflix, який базується на коміксах Marvel. Люн отримала голос від Кірсті Райдер, яка грала в серіалі «Пісочний чоловік». Енді Серкіс, відомий за роллю Ґолума в кінотрилогії «Володар перснів», подарував свій голос Ренуару. Інші актори озвучення:
Система прокачки в Expedition 33 не працює у звичній для багатьох манері, коли гравець має виконати певну умову і розблокувати навичку. Тут це все більш глибоко, розробники всіма можливими методами хотіли залишити гравця максимально залученим у світ гри. Часто може бути так, що нові вміння з’являються після певних виборів у сюжеті та того, в якому напрямку рухається історія.
В грі важливо мати гарні стосунки з усіма членами експедиції, бо від цього сильно залежить успіх поєдинків. Розвиток стосунків відбувається через діалоги, різні моральні дилеми та спільні переживання. Якщо в правильний момент промовчати, або підібрати влучні слова, то це вплине на ставлення персонажів до гравця. Завдяки цьому можна відкривати нові комбінації атак, дізнаватися нову інформацію або отримувати бонуси.
В Clair Obscur: Expedition 33 немає класичної системи репутації для героїв. Як вже згадувалося раніше, тут все більше базується на рівні взаємовідносин між персонажами. З NPC взаємодія теж відбувається через різні квести і діалоги. Немає різниці, яким із персонажів ви будете взаємодіяти з NPC, реакція буде однакова.
Тепер розглянемо класичні елементи прокачки в Clair Obscur: Expedition 33. Кожен персонаж може бути прокачаним до 99 рівня. За одне підвищення рівня герой отримує 3 очки, які можна використати на поліпшення однієї з п’яти характеристик:
Також герої мають пасивні артефакти, які називаються Pictos. Вони бувають різні: для атаки, захисту, тактичні, тощо. Персонаж може носити одночасно три артефакти, а отримує їх завдяки проходженню місій, або просто знаходить на локаціях.
Якщо ви будете активно використовувати один із артефактів, він буде покращуватися. Згодом він розвинеться до такого рівня, що він стане Luminas, який є універсальною навичкою для всіх персонажів, в залежності від того, які бонуси дає артефакт.
Ще в грі присутні Chroma Catalysts – це ресурси, які можна знаходити на різних локаціях, їх використовують для покращення зброї.
Боївку в Clair Obscur: Expedition 33 не можна назвати складною, вона скоріше відноситься до середнього рівня. Але для успішних боїв гравцю слід мати гарну реакцію та точність в натисканні клавіш.
Сама система є поєднанням класичного для JRPG покрокового бою, але при цьому гравець максимально залучений в поєдинок і від нього вимагаються дії у реальному часі. Всі атаки, захист, та всі інші дії реалізовані через QTE (Quick Time Events). Від того як гравець реагує на натискання правильних кнопок, залежить успішність його атаки або захисту.
Самі герої мають Action Points (AP), вони витрачаються на різні дії під час бою, через це треба займатися менеджментом AP, щоб їх вистачило на весь бій. Відновлювати кількість очок дозволяють базові атаки або парирування. Завдяки такому підходу гравець не може весь час використовувати потужні атаки.
Під час бою ви можете використовувати лише три з шести персонажів. Якщо з першого загону загинуть всі герої, то у вас буде можливість продовжити бій іншою трійкою. Тому тут важливо при прокачці рівномірно розвивати всіх героїв та з розумом підходити до вибору персонажів на сутичку.
Ще в грі присутня система Style Rank, яка оцінює ефективність поєдинку. Її можна підвищити завдяки точним атакам, вдалим комбо і уникненню шкоди від ворогів. За підвищення рангу даються додаткові бонуси до нанесення шкоди, швидкості або умінь.
Глибокості бойовій механіці додає і те, що у кожного персонажа свої навички. Тому тут треба вміти правильно їх комбінувати і продумувати свої дії. Також правильно підібрані персонажі під певний тип ворогів підвищують шанси на успішне протистояння.
Вороги в Clair Obscur: Expedition 33 теж всі різноманітні, боси мають свої унікальні механіки, що завжди додає непередбачуваності при зустрічі з ними. Тому треба бути готовим до зміни планів по ходу сутички, щоб адаптуватися під дії противника.
Тож бойова система в грі вимагає точності і швидкості. Для успішної сутички ви маєте бути зосереджені на тому, що відбувається на полі бою, швидко реагувати, щоб вдало атакувати і захищатися, а також продумувати декілька кроків наперед. Бойова система має декілька режимів складності, серед яких є і Story Mode, зі спрощеними або автоматизованими таймінгами, що полегшить проходження. Також цей режим підходить для гравців, які хочуть зосередитися на сюжеті.
В Clair Obscur: Expedition 33 немає відкритого ігрового світу. Мапа має напіввідкриту структуру, яка поділена на зони зі своїми особливостями. Також у гравця немає міні-мапи для переміщення по локаціям, він мусить сам орієнтуватися за середовищем та шукати проходи до наступних точок. Звісно тут є підказки завдяки різним світловим ефектам, також шлях можуть вказати компаньйони. Ще є велика кількість прихованих проходів, які можна знайти, відхилившись від основного маршруту або завдяки спілкуванню з NPC.
Загальний стиль мапи гри поєднує красу та постапокаліпсис. Творці зробили так, щоб оточення додавало емоційного резонансу і завжди намагається тримати в напрузі. Так, мапа наповнена різними ворогами, які зливаються з оточенням, а їх поява стає справжньою несподіванкою.
Гравцям не треба боятися відходити від основного шляху, тільки завдяки уважності і відсутності поспіху можна буде розкрити всі таємниці, які приховує в собі ігровий світ Expedition 33.
Квести в Expedition 33 створені не для того, щоб їх просто виконати і отримати певну винагороду. Через них розробники розкривають всю глибину і трагічну історію острова Люм'єр. Найголовніше, що тут немає чіткого поділу на основні та другорядні завдання. Кожен квест дає частину пазлу, який додається до загальної картини світу.
Кожен новий квест допомагає глибше розкрити героїв експедиції. Тут немає правильного шляху, а все не таке чорно-біле, як може здаватися на перший погляд. Тому важливо обдумувати свої вибори і бути обережним з ними. Розробники зробили таку систему, що навіть досягнувши вимог квесту, наслідки від його виконання можуть відгукнутися через декілька глав, або сильно вплинути на регіон. Можна сказати, що через квести гра говорить з гравцем та намагається його максимально занурити в історію.
Перший погляд на Clair Obscur: Expedition 33 дозволив багатьом зрозуміти, наскільки це візуально гарний проєкт і він відразу вирізняється серед інших ігор. Як ми згадували раніше, прототипом стала епоха Belle Époque з елементами імпресіонізму та сюрреалізму.
В Expedition 33 використовується ігровий рушій Unreal Engine 5. Графіка в грі є просто чудовою, вона передає всю атмосферу, задуману творцями. Критики відзначили, що візуал, анімації, режисура — все в грі на найвищому рівні. Але звісно є технічні моменти, деякі гравців відзначають, що під час перебування у відкритих зонах бувають проблеми з затримкою кадрів. Для уникнення цієї проблеми часто використовують розмиття певних зон, що може кидатися в око.
Анімація радує багатьох гравці своєю деталізацією. В боях рухи персонажів плавні і при цьому відчувається динаміка.
Композитором Clair Obscur: Expedition 33 виступив Лоріан Тестар, який до цього ніколи не працював з відеоіграми. А до проєкту він потрапив завдяки SoundCloud, де його знайшов режисер гри Гійом Брош.
Тестар написав більше 150 різних композицій. Всі вони виконані в різних жанрах починаючи від оркестрового і закінчуючи джазом. Музика в грі є не просто для супроводження гравця, вона відтворює емоційний стан героя і посилює атмосферу кожної сцени. Звукові ефекти теж є важливим елементом механік гри, вони можуть допомогти знайти шлях, підсвітити якийсь сюжетний елемент на локації або допомогти вчасно реагувати на атаку ворога під час бою.
Ще одним фактом, який підкреслює якість звукового супроводження гри, є те, що саундтрек Expedition 33 був на першому місці чарту Billboard протягом першого тижня травня 2025 року. Причому відразу у двох категоріях — Classical Music та Classical Crossover Music.
Режисер гри Гійом Брош сказав, що зараз студія не працює над новою частиною або доповненням до Експедиції 33. Команда зосереджена на покращенні основної гри, щоб довести її до ідеалу.
Сценаристка Clair Obscur Дженніфер Свеберг-Єн розповіла, що вважає історію в грі розкритою. Але не виключено, що сам всесвіт може бути розкритий більше, якщо це буде цікаво гравцям. При цьому вона відзначила, що конкретних планів у Sandfall Interactive зараз немає.
Тож найближчим часом не варто очікувати на продовження Clair Obscur: Expedition 33, але згодом все можливо.
Під час огляду ми неодноразово згадували про глибину та атмосферу Clair Obscur: Expedition 33. Розробники зробили все, щоб історія і нестандартний геймплей, дозволили гравцеві отримати максимум задоволення від гри. І ми з впевненістю кажемо, що їм це вдалося. При цьому всьому гра не має великих технічних проблем, вони взагалі майже відсутні.
Геймплей Clair Obscur: Expedition 33 є чудовим і гарно пропрацьованим. Тут не складається відчуття, що творці хотіли засунути в проєкт купу всього і не знали, як це поєднати. Між усім зберігається баланс, що дозволяє бути зануреним в історію світу, але при цьому отримувати задоволення від боїв, саундтреків і художнього стилю.
Все це підтверджує успіх гри. Як ми згадували на початку, в день виходу Експедиції 33 було продано 500 тис. копій. Через 12 днів студія Sandfall Interactive повідомила, що гра розійшлася тиражем у 12 млн копій.
На агрегаторах рецензій Metacritic і OpenCritic гра має по 92 бали зі 100 від критиків.
Повз успіх Clair Obscur: Expedition 33 не пройшов і президент Франції Еммануель Макрон, який привітав розробників зі студії Sandfall Interactive з успішним релізом. На своїй сторінці в Instagram він написав: «Продано один мільйон копій, і це одна з найкраще оцінених ігор в історії: і так, вона французька! Вітаємо Sandfall Interactive і творців Expedition 33. Ви змушуєте креативність та сміливість Франції сяяти по всьому світу».
Тож, фанатам жанру RPG , а особливо JRPG, треба обов’язково спробувати Clair Obscur: Expedition 33. Також не варто пропускати гру і просто любителям гарних ігор, бо цей проєкт точно не змусить шкодувати про витрачений час.
Проект вийшов за підтримкою Lorgar — міжнародний бренд ігрових аксесуарів для геймерів та стрімерів, покликаних вивести ваш ігровий досвід на новий рівень. Місія бренду — надати кожному геймеру живі та захоплюючі емоції від гри на високоякісних пристроях, натхненних запитами найкращих геймерів.
Lorgar успішно вийшов на ринок у 2022 році. Продуктове портфоліо включає товари для вибагливих геймерів, стримерів та контент-кріейторів. Ознайомитись з асортиментом можна за посиланнями: lorgar.ua.
Бренд Lorgar належить ASBISc Enterprises Plc., одному з провідних дистриб’юторів ІТ-продуктів на ринках EMEA.