На Київщині працює унікальна автошкола, де здобувають водійські права військові з пораненнями та цивільні люди з інвалідністю. Проєкт «Безбар’єрна автошкола» діє на базі Національної академії внутрішніх справ і вже два роки дає шанс тим, хто десятиліттями залишався без доступу до керма.
Щоб зробити навчання з водіння доступним для всіх, у 2023 році в межах ініціативи першої леді України Олени Зеленської «Без бар’єрів» Міністерство внутрішніх справ запустило флагманський проєкт безбар’єрних автошкіл при вишах системи МВС. Спершу відкрили п’ять закладів, а нині їх уже сім. Вони розташовані в Києві, Одесі, Дніпрі, Львові, Кропивницькому, Кам’янці-Подільському та Кривому Розі.
«Ми стали першими, хто пройшов повну акредитацію. Це була складна й копітка робота», — розповідає керівник підрозділу автомобільної підготовки академії на Київщині Олександр Супруненко.
За його словами, створення автошколи було справжнім викликом — фахівці будували все з нуля. Спершу переобладнали автомобілі спеціальним сертифікованим обладнанням, пройшли складну процедуру акредитації, а потім офіційно перереєстрували кожну машину як транспорт, пристосований для людей з інвалідністю. Тільки після завершення всіх цих етапів заклад отримав офіційний дозвіл на роботу.
Наразі в безбар’єрній автошколі на Київщині навчання проходить на трьох спеціально обладнаних автомобілях: два Hyundai Elantra з автоматичною коробкою передач та Renault Duster із механічною трансмісією. Кожне авто адаптоване під індивідуальні потреби учнів з інвалідністю.
Олександр пояснює, що технічне оснащення автомобілів залежить від потреб конкретного водія. Для людей із порушеннями опорно-рухового апарату встановлюють ручне керування газом і гальмом, автоматичну коробку передач та додаткові важелі. Користувачі крісел колісних можуть скористатися авто з платформами або ліфтами, надійними фіксаторами для крісла, кріслом-трансформером і спеціально модифікованими дверима.
Для людей з ампутованими кінцівками передбачені дублюючі системи керування — коли педалі, важелі або кнопки розміщуються в найзручніших місцях. Це дозволяє кожному водієві адаптувати автомобіль під свої індивідуальні потреби та можливості.
В автошколі працюють три інструктори. Вони навчають не тільки людей з інвалідністю, а й курсантів та студентів академії. Першу групу склали десятеро людей.
«Це були люди, які дуже довго чекали на отримання прав. Розумієте, кілька десятків років в Україні взагалі ніхто не займався підготовкою водіїв з інвалідністю. Спочатку до нас приходили цивільні, а згодом — військові», — продовжує Супруненко.
За ці два роки в автошколі навчалися близько 200 людей. Третину з них становили військові з пораненнями. Понад 80 — вже отримали водійські посвідчення, а решта людей нині проходить навчання.
Приміщення автошколи повністю адаптували до потреб людей з інвалідністю. Ті, хто приїздить із інших регіонів, можуть жити в одній з двох спеціально обладнаних кімнат. Інструктори підвозять учнів навіть з лівого берега Києва.
«Якщо людина на кріслі колісному, їй складно навіть вийти з хрущовки. Спуститися сходами, дістатися до транспорту — це часто просто неможливо. Тому ми самі приїжджаємо», — каже керівник.
Для людей з інвалідністю навчання не безкоштовне, але передбачена пільгова вартість — 6 000 гривень. Із цієї суми 420 гривень становить теоретичний курс, решта — 5 580 гривень — практичні заняття.
Теоретичний курс триває місяць. Навчання відбувається у змішаних групах: разом вивчають правила курсанти академії, студенти та люди з інвалідністю. МВС підтримало цю ідею як спосіб взаємодії та порозуміння.
«Так ми робимо процес живим. Студенти і курсанти чують, що розповідають військові, дотикаються до реальності війни, розуміють, хто поруч з ними», — пояснює Супруненко.
Учні складають теоретичний іспит на базі сервісного центру у Києві. Їх приймають без черг і створюють зручні умови. Більшість складає з першого разу. Практичний курс триває два місяці — кожен проходить індивідуальні заняття з інструктором, загалом — 40 годин. Цей етап складніший: часто права отримують із другої або третьої спроби, але не пізніше ніж за рік після теорії.
Після отримання водійського посвідчення учні можуть переобладнати власний автомобіль. Повний комплект для водія на кріслі колісному коштує в середньому 40 000 гривень.
«Є імпортні варіанти за 10 000 євро, але фахівців, які їх встановлюють, в Україні мало. Приблизно 20–30 випускників вже адаптували свої авто», — наводить альтернативу Олександр.
Більшість учнів — це чоловіки 30–35 років. Через особливості поранень, протези й ампутації більшість навчається на автоматі.
Керівник підрозділу автомобільної підготовки академії на Київщині розповідає, що серед випускників є люди з надзвичайними історіями.
До прикладу, один з учнів, який служив в Іноземному легіоні, втратив обидві ноги, одне око. І після реабілітації це не завадило йому сісти за кермо.
Ще один випускник із травмою хребта й не функціональними ногами після отримання у нас посвідчення водія, влаштувався на роботу в Броварах і тепер повністю залежить від власного авто.
«Коли сідаємо за кермо — бар’єри зникають», — наголошує Супруненко.
28-річний Віктор — колишній морський піхотинець 35-ї бригади. У 2022 році на Донеччині він дістав тяжкі поранення: осколок пробив череп і пошкодив кісткову тканину, сильно травмувало руку.
«Був на межі життя і смерті. Мене витягували з поля бою майже 7 кілометрів. Вдячний хлопцям, що не кинули», — розповідає нашому виданню Віктор.
Евакуація Віктора стала справжньою одіссеєю через пів України: спочатку Дніпропетровська область, потім Запоріжжя, звідти гелікоптером у статусі важкопораненого «трьохсотого» його доправили до Києва, а згодом перевезли до Тернополя. У тернопільській лікарні воїн провів чотири найважчі місяці свого життя — лікарі провели близько десяти складних операцій, зокрема встановили титанову пластину для відновлення пошкодженої кісткової тканини черепа.
Спершу чоловік пересувався в кріслі колісному, але не здався:
«29 років — це не час для крісла колісного. Ми морпіхи, ми не здаємось! Ми дуже сильні люди!»
Після звільнення з армії за станом здоров’я Віктор оформив усі пільги і вирішив скласти на водійські права. До війни вже мав досвід за кермом — їздив без посвідчення майже півтора року й не порушив жодного правила.
«Чому їздив без прав? Бо через службу не мав часу на тривале навчання», — пояснює ветеран.
Зараз він планує працювати перевізником на міжрегіональних маршрутах. Має категорію B, що дозволяє кермувати машинами до 2,5 тонни. Через поранення руки не може працювати фізично, але водіння йому під силу — автомобіль не потребує переобладнання.
Теоретичний курс Віктор пройшов онлайн. З першого разу успішно склав іспит, відповівши на 19 з 20 запитань за 7–8 хвилин. Наразі він проходить практичні заняття на авто з автоматичною коробкою передачі. Інструктор забирає його біля Солом’янської площі в Києві, звідки й вирушають вчитись їздити.
Наразі автошкола планує розширювати спектр послуг. Зараз готується до акредитації з категорії С1 (вантажні автомобілі від 3,5 до 7,5 тонн). Академія знайшла автомобіль у власному автогосподарстві, який зараз ремонтують та переобладнують.
«Люди звертаються, їм потрібно працевлаштуватися або відкрити свій бізнес. Держава допомагає різними програмами, а без посвідчення водія — нікуди», — пояснює необхідність розширення Супруненко.
Планується, що орієнтовно з вересня автошкола почне набір на категорію С1.
Проєкт «Безбар’єрна автошкола» довів свою необхідність та ефективність. За два роки роботи він дав можливість десяткам людей з інвалідністю та поранених воїнів отримати водійські права, а отже — більшу мобільність та незалежність у житті.
Щоби розпочати навчання в безбар’єрній автошколі, треба, по-перше, отримати медичну довідку. Для цього слід пройти медогляд у відповідному закладі охорони здоров’я та отримати документ, який підтверджує вашу придатність до керування транспортним засобом.
По-друге — обрати автошколу та подати необхідні документи.Пакет документів включає:
З детальною інформацією про проєкт та умовами навчання можна ознайомитися за посиланням.
Проєкт «Безбар’єрна автошкола» довів свою необхідність та ефективність. За два роки роботи він дав можливість десяткам людей з інвалідністю та поранених воїнів отримати водійські права, а отже — більшу мобільність та незалежність у житті.
До теми — Цьогоріч у 4 рази більше Захисників та Захисниць, ніж торік, отримали від Києва часткову компенсацію за придбаний автомобіль, — Марина Хонда
Даша ГРИШИНА, фото Бориса КОРПУСЕНКА, «Вечірній Київ»