Вже 10 липня стануть відомі імена переможниць конкурсу «Створено жінками», що проводиться Франко-українською торгово-промисловою палатою для підтримки підприємиць.
«Створено Жінками» стартував 17 лютого і цього року відбудеться вже всьоме. Крім коштів, переможниця отримає консультаційну підтримку і членство у Франко-українській ТПП, фіналістки матимуть тренінг з пітчингу, а всі конкурсантки — з цифрової комунікації.
Цього року на конкурс подалися 435 підприємиць, найбільше (65) — з Києва. Для участі потрібно було заповнити заявку та надати пакет документів (презентацію, коротке відео про проєкт і офіційний реєстраційний документ).
До фіналу увійшло 10 жінок, 6 з яких працюють у Києві та області. Їхні бізнеси присвячені обороні, підтримці ветеранів та переселенців, освіті та реабілітації дітей, відновленням традицій та інноваціям тощо.
Співзасновниця та директорка NESEMOS Veteran Auto Hub Марія Ксьондзик пройшла шлях від волонтерки, яка забезпечувала військових автомобілями до власниці автосервісу, який безоплатно ремонтує евакуаційний транспорт, допомагає ветеранам отримати нову професію і переобладнує авто для людей з інвалідністю. Вона є донькою загиблого ветерана і нареченою військовослужбовця, тож цей проєкт має для неї особливе та особисте значення.
До початку повномасштабного вторгнення Марія керувала відділом нативної реклами в онлайн медіа, потім займалася закупівлею евакуаційних авто. У 2022 році заснувала магазин трофеїв зі знищеної російської авіації (nesemos.com), за допомогою якого зібрали більш як 5 мільйонів гривень на евакуаційні машини для захисників.
«Спочатку ми купували автомобілі для військових, але, їх треба обслуговувати, чого майже ніхто не робить, тому вирішили заснувати автосервіс, — розповіла Марія Ксьондзик. — Наша компанія зіштовхнулася з браком кваліфікованих кадрів. Так виникла ідея про відкриття ще одного напрямку — навчання ветеранів новій професії, що дозволяє колишнім воїнам адаптуватися до цивільного життя».
За час роботи компанія відремонтувала 450 машин, що допомогло врятувати понад 2000 життів. Підтримуючи захисників, евакуаційний транспорт лагодять безоплатно. У 2025 році NESEMOS почали ремонтувати автомобілі цивільних, щоб забезпечити фінансову стабільність проєкту.
У лютому на автосервісі адаптували машину для водія з ампутацією ноги, надалі планується повноцінний запуск напрямку адаптації машин під потреби водіїв з інвалідністю. Також у NESEMOS Veteran Auto Hub планують створити школу повного циклу для ветеранів та ВПО — з відеоуроками, практикою на сучасному обладнанні та працевлаштуванням на своєму та інших автосервісах.
Підприємство «Браммер», засноване Іриною Коваль у 2020 році, в мирний займалось виготовленням металевих конструкцій будь-якої складності, які використовувалися у процесі будівництва. А також для благоустрою (лавочки, альтанки), дитячих майданчиків та воркаут комплексів. Випускали авторську лінійку дизайнерських брам та шкільні меблі.
З початком повномасштабного вторгнення підприємство переорієнтувало виробництво на виготовлення засобів евакуації для порятунку життів військових та цивільних.
Візок ТВ «BRAMMER» має подвійне призначення: перевезення спорядження та інших вантажів, а також швидка евакуація поранених однією людиною без застосування рук, шляхом кріплення візка до тактичного пояса. Візок вагою 3,2 кг розрахований на навантаження до 150 кг, дає змогу евакуювати пораненого одній людині, може застосовуватися рятувальниками.
У межах проєкту ТВ «BRAMMER» випустили та передали на безкоштовній основі більш як 8000 засобів евакуації, що врятували понад 100 000 життів.
Нова розробка компанії — евакуаційний причіп для квадроциклів, призначений для швидкої одночасної евакуації трьох поранених на квадроциклі на швидкості до 60 км/год.
У 2022 році Марина Богун заснувала соціальне підприємство Love Rises, що підтримує жінок з Луганщини та Донеччини, які постраждали від війни, втратили домівки, були змушені вимушено переселитися та почати життя «з нуля».
Проєкт допомагає отримати їм економічну незалежність через ремісничу працю — виготовлення авторських в’язаних виробів ручної роботи, в яких поєднується традиційні техніки з сучасним дизайном.
За словами Марини Богун, Love Rises — це не лише про бізнес, а й про спільноту, підтримку та можливість відродити своє життя через творчість. Зокрема, щотижня для учасниць проєкту проводять заняття з психологічної підтримки.
«Ми створюємо безпечне середовище для розвитку та самореалізації. Кожна майстриня розвиває в проєкті не тільки навички в’язанні, а й ключові командні ролі. Наприклад, smm, складський облік, тімлід, координація з постачальниками тощо», — зазначає Марина.
Вона підкреслює, що майстрині виготовляють високоякісні авторські вироби ручної роботи. Це стильні пледи, кошики, іграшки, аксесуари та декор. Команда прагне, щоб люди купували їх не через жалість, а обирали, бо це класна ручна робота високої якості й потрібна їм річ.
При виготовленні виробів використовують екологічні матеріали та мінімізують відходи, наприклад, залишки ниток беруть для створення нових речей. Крім того, Love Rises підтримує інші соціальні ініціативи. Майстрині в’яжуть речі для передчасно народжених дітей в Охматдит, робили пледи для пакунків малюка ВПО.
«Ми прагнемо стати провідним соціальним крафтовим бізнесом у сфері авторських в’язаних речей ручної роботи, об’єднавши програму підтримки для жінок, традиції, екологічність та сучасний дизайн, створюючи насамперед автентичні речі, а також можливості для реалізації переселенок, — зазначає Марина. — Обираючи наші вироби, люди отримують не лише якісні речі ручної роботи, а й допомагають жінкам відновити своє життя та побудувати нове майбутнє».
У 2024 році підприємство запустило власний сайт, брало участь у маркеті «Всі. Свої», а з березня 2025 року продукція представлена у ЦУМ.
Міжнародну мережу загальноосвітніх шкіл Mozaika для дітей з особливими освітніми потребами (ООП) Ксенія Карбовська заснувала, щоб кожна дитина могла здобути якісну освіту незалежно від діагнозу чи обставин.
Першу таку школу відкрили у 2015 році в Броварах. У 2016 році запрацювали ресурсні класи для дітей з ООП в трьох школах Києва, а у 2021 році відкрилася школа у столиці. Наразі освітні простори працюють в Україні, Казахстані, Чехії та Польщі.
«Я вірю, що освіта змінює життя», зазначає Ксенія.
Основна мета проєкту — створити ефективне середовище для навчання дітей з особливими освітніми потребами та розвитку їх самостійності. Школа спрямована на дітей з аутизмом та розладами аутистичного спектра, синдромом Дауна, інтелектуальними порушеннями та іншими ментальними особливостями. Девіз мережі — «Вирощуємо майбутнє».
Після повномасштабного вторгнення, заклади мережі запрацювали в Празі й Варшаві для тих сімей, які були змушені покинути Україну. «Ми не тільки навчаємо дітей, а й надаємо робочі місця українським фахівцям та створюємо групи підтримки батьків», — розповіла Ксенія.
Наразі міжнародна мережа Mozaika має вже 10 закладів у 4 країнах світу, де працюють понад 200 педагогів. Для навчання використовують власні посібники для дітей з особливими освітніми потребами. У класах навчається до 10 дітей, що забезпечує індивідуальний підхід, а усі завдання пов’язані з реальним життям (наприклад, вивчення чисел через підрахунок грошей, номерів автобусів та будинків)
Наразі команда проєкту розробляє додаток «Клаптики», спрямований на підтримку розвитку дітей з ООП через інтерактивну гру. В планах — створити сучасний сайт для школи з особистим кабінетом, матеріалами для батьків та зворотним зв’язком з педагогами.
РЕАБІЛІТАЦІЯ ТА РОЗВИТОК ДІТЕЙ
11 років тому Наталія Кондратенко почала роботу над соціальним неприбутковим проєктом, присвяченому програмі реабілітації та розвитку дітей. За цей час вона пройшла профільне навчання, написала авторську програму розвитку і реабілітації дітей від 6 місяців до шкільного віку і методології навчання фахівців, розробила креслення адаптованого обладнання для найменших дітей.
До 2022 року у Київській області, використовуючи ці напрацювання, Наталія відкрила 5 майданчиків апробації, вдосконалюючи креслення обладнання, та створила власний бренд.
Її компанія виробляє екологічне розвиткове та реабілітаційне обладнання, зокрема збірні та багатофункціональні тренажери. Вони підходять для професійного використання у закладах з догляду за дітьми, так і вдома. Це збірно-розбірна модульна система, яка дозволяє обладнати дитячий простір.
Діючі Центри Jo.Ha.Ku. працюють у Київський області (Вишгород, Ірпінь, Чабани, Святопетрівське, Міжріччя), та за межами України, у Грузії (70% маленьких клієнтів — біженці з України). До слова, центр в Ірпені був відновлений після окупації, зараз там проходить навчання та відновлення діти з Ірпеня, Бучі, Гостомеля та Ворзеля.
Наразі Наталія планує відкрити власний центр реабілітації та розвитку дітей у Києві.
«Ще до повномасштабної війни в Україні я побачила, що потреба у центрах реабілітації і розвитку дітей була кричущою: сотні дітей із фізичними, психоемоційними та сенсомоторними проблемами залишалися без належної допомоги. А тепер, коли війна додала болю, травм і випробувань, відкриття такого центру в Києві стає життєво необхідним, — зазначила Наталія. — Протягом тисячі днів повномасштабної війни, я залишаюсь в Києві та у 2025 році маю намір відкрити Центр реабілітації та фізичного розвитку дітей, який би надавав послуги для сімей з дітьми, які цього потребують».
Планується, що центр реабілітації функціонуватиме за різними напрямками, зокрема фізична абілітація, сенсорна стимуляція, кінезотерапія, пропріоцептивна гімнастика, біомеханічна корекція хребта, психофізична реабілітація тощо. Цільова аудиторія — діти віком від 1 до 12 років із фізичними та психологічними травмами (включаючи ВПО).
До того, як заснувати NADRA, Діана Грициняк вісім років працювала маркетологом у технологічній індустрії. Обираючи, де реалізуватися у підприємництві, замість IT-стартапу вона надала перевагу підтримці української культури.
За словами Діани, вона прагнула підвищити цінність виробів ручної роботи, які недооцінюються, на українському ринку, У грудні 2023 році з’явився бренд NADRA, що cтворює вишукані порцелянові вироби, натхненні українським фольклором й традиціями. Його слоган — «Пізнай себе. Своїх. Своє».
Нині виробництво NADRA розташовано в Києві на підприємстві з необхідними потужностями та технічною експертизою. Компанія прагне виготовляти продукти, які б популяризували українську майстерність та дизайн у світі.
Перша колекція бренду присвячена могутності Карпат, їх природі, спокою та містичному началу. Відкрили колекцію два символічні вироби: підсвічник Повітруля — міфічна донька гірського вітру та підсвічник Овечка, натхненний вівчарством карпатського регіону. Продукція бренду представлена у столичному ЦУМі.
У межах окремого напряму — NADRA.CRAFTS — розповідають історії майстрів, які зберігають українські традиції.
10 липня журі визначить трьох переможниць конкурсу та вручить спеціальні нагороди. Лауреатки отримають фінансову підтримку для розвитку бізнесу (у розмірі від 150 до 100 тисяч гривень), професійні консультації та членство в CCIFU.
Всі охочі можуть долучитися до церемонії в онлайн-форматі у соцмережах «Створено жінками» — на сторінках Facebook та Instagram, а також на Youtube.
Премія «Створено жінками» проводиться з 2019 року. Це соціальний проєкт Франко-української торгово-промислової палати. Його мета — підтримати жінок, що розвивають свою справу, надати їм можливості для масштабування та зміцнення компанії.
За весь час існування «Створено Жінками» участь у конкурсі взяли 1573 підприємиці, а призовий фонд склав понад 1 млн 500 тисяч гривень.
У 2024 році переможницею стала Ольга Лекова, компанія якої Recast Plastic виробляє меблі для укриттів із переробленого пластику. Таким чином вирішується не лише проблема комфорту в укриттях, але й забруднення довкілля. Завдяки премії Ольга зареєструвала свою торгову марку в Україні, подалася на європейську та американську сертифікацію, а також отримала нові контракти.
Марія КАТАЄВА, «Вечірній Київ»