З 1 липня в Україні стартував новий етап реформи «Доступні ліки». Усі аптеки незалежно від форм власності зобов’язані долучитися до системи електронних рецептів (е-рецептів). Це зобов’язують їх зробити оновлені положення постанови Кабміну № 152 від 10 лютого 2023 року. Якщо аптека не виконає цих вимог — її ліцензію анулюють.
Тепер аптеки змушені підключатися до системи eHealth (навіть якщо цього не хочуть). Одна з ключових змін у постанові №152 полягає у встановленні принципу обов’язковості роботи аптек з електронними рецептами. Якщо раніше участь у програмі «Доступні ліки» була добровільною — тобто аптеки самі вирішували, чи працювати за договором з Національною службою здоров’я України (НСЗУ), то зараз держава поставила чітку вимогу: жодна аптека, незалежно від форми власності, не має права відмовити в обслуговуванні пацієнта з е-рецептом.
Тобто приватна мережа зобов’язана обслуговувати рецепт, так само як і комунальна аптека. Навіть невелика ФОП-аптека в селищі не повинна бути винятком. Якщо ж відмовляє — держава може просто її закрити.
«Аптечні заклади, що здійснюють реалізацію лікарських засобів на території України, зобов’язані забезпечити прийом електронного рецепта на ліки, що входять до реімбурсації, незалежно від укладеного договору з НСЗУ». Тобто пацієнта більше не цікавить, чи аптека «в програмі» — вона в будь-якому випадку просто зобов'язана відпустити ліки, якщо вони входять до переліку.
Згідно з оновленою постановою, «жодна аптека не має права ігнорувати пацієнта з е-рецептом». Це означає, що навіть у глибинці, де якість обслуговування часто залишає бажати кращого, людина має отримати свої ліки.
Раніше чинність е-рецепту обмежувалася 30 днями, що означало щомісячні візити до лікаря. Тепер постанова додала можливість виписувати рецепти терміном до 90 днів — за умови, що захворювання хронічне (наприклад гіпертонія, цукровий діабет II типу).
Якщо у пацієнта немає мобільного телефону, то лікар зобов’язаний видати паперовий варіант е-рецепта. У постанові чітко вказано, що відмова — це порушення прав пацієнта, і лікар повинен мати на це обґрунтовану причину (в складних випадках зафіксувавши в медкарті).
У разі відмови в обслуговуванні пацієнт має право вимагати письмового пояснення або звернутися до НСЗУ чи до омбудсмена. Постанова визначає, що відмова без пояснення є підставою для розгляду адміністративного правопорушення.
Є декларація — звернення до свого сімейного лікаря, якого пацієнт обрав.
Декларації нема — в такому випадку пацієнт звертається в найближчий Центр первинної медико-санітарної допомоги (ЦПМСД) або амбулаторію. Там також не повинні відмовляти. Бо це порушення.
Медик вносить до системи eHealth підтверджений діагноз: наприклад «гіпертонія», «цукровий діабет II типу», «бронхіальна астма», «ХОЗЛ», «епілепсія». Без цього платформа не дозволить згенерувати рецепт.
Якщо пацієнт має смартфон, зіставлений з номером телефону, — система надсилає SMS із 6 цифрами коду рецепта та номером. Якщо ж телефону нема — лікар друкує паперовий е-рецепт, який пацієнт може принести до аптеки.
Пацієнт дізнається, які аптеки працюють з НСЗУ.
У аптеці називає код або пред’являє паперовий рецепт.
Якщо препарат є, тоді його отримують (пенсіонери) безкоштовно чи з невеликою доплатою — залежить від програми.
Якщо ж препарату немає, фармацевт зобов’язаний:
У постанові чітко прописано: аналог має бути «ідентичним за діючою речовиною та дозуванням».
На липень 2025 року до переліку ввійшло більш ніж 600 позицій, серед яких:
Відповідно до змін, лікар зобов’язаний внести в систему:
3) тривалість курсу лікування;
4) дані про форму випуску (таблетки, інгалятори, ін’єкції тощо).
Новий шаблон рецепта містить автоматичну валідацію: без одного з пунктів система просто не дозволить виписати ліки. Це має зменшити зловживання й помилки, але водночас ускладнює процес у лікарнях, де відсутня електронна черга або недостатньо техніки.
З липня 2025 року до програми включено нові нозології, через що розширено перелік діагнозів.
У постанові передбачено, що усі заклади первинної медичної допомоги, незалежно від підпорядкування (комунальні, приватні, відомчі), зобов’язані приймати пацієнтів без декларації, якщо йдеться про виписку рецепту в межах «Доступних ліків».
Це важлива норма для пенсіонерів, які мешкають у селі, де лікаря нема постійно; змінили місце проживання; чи не встигли підписати нову декларацію після смерті чи звільнення лікаря.
Постанова прямо свідчить: відмова — порушення умов надання медичної послуги, що фінансується з бюджету НСЗУ.
Згідно з постановою, з 2025 року в систему eHealth інтегровано дані Державної служби з лікарських засобів: це дозволяє аптекам бачити, які серії лікарських засобів дозволено реалізовувати, а які — відкликано. Тобто пенсіонер не отримає «прострочку» чи брак.
Також МОЗ передало до НСЗУ повноваження щодо контролю якості надання послуг. Якщо аптека, лікар чи медзаклад порушує нові правила — НСЗУ може розірвати договір в односторонньому порядку.
На жаль, багато пенсіонерів просто не здогадуються, що мають право на паперовий рецепт у разі, якщо не мають в своєму розпорядженні смартфона. А дехто вважає, що без смартфона — ніяких ліків. Інші бояться навіть про це запитувати, аби не ганьбитися. Серед лікарів також мало охочих ініціювати власне роз’яснення. Але користуватися можливістю, яку надає держава, в будь-якому випадку слід. Зрештою, є інші джерела інформації.