«Вечірній Київ» поспілкувався з власниками EXSO group Юлією та Олексієм, підприємства, яке спеціалізується на створенні корпоративного одягу, мерчу, вишивці та друку на тканинах.
У ніч на 10 червня 2025 року росія здійснила масований обстріл України, зокрема Києва, завдавши значних руйнувань цивільній інфраструктурі. Тієї ночі саме по території, де знаходилася компанія, вдарили два російські БпЛА.
Історія EXSO group бере початок у 2008 році, коли Олексій, співвласник підприємства, ще працював у сфері дизайну. Згодом чоловік отримав пропозицію очолити напрямок вишивки в одному з проєктів та вивести його на новий рівень.
«Для мене це було щось нове, але дуже цікаве та корисне для розвитку. Ми зайнялися вишивкою, так і відбулася реорганізація бізнесу. 8.08.2008 ми зареєстрували компанію, а 09.08 того ж року в нас з Юлею було весілля», — згадує співзасновник компанії.
Спочатку бізнес мав іншу назву, але у 2015 році отримав сучасне брендування.
З роками компанія розширювалася та опановувала нові напрямки роботи: друк на тканинах, пошиття футболок та іншого одягу. Мрією засновників було створити комплексне виробництво, де клієнт міг би замовити все — від пошиття до вишивки та друку.
У 2020 році, попри виклики пандемії COVID-19, EXSO group переїхали до нової будівлі, яка стала втіленням цієї мрії.
«Ми довго шукали саме цю будівлю. У 2020 році, якраз під час ковіду, ми вклали дуже багато в переїзд. Оскільки вишивальне обладнання об’ємне, це тягнуло за собою великі витрати», — розповідає Олексій.
До травня 2025 року підприємство планувало чергове розширення, інвестуючи близько 70 тисяч доларів у нове обладнання. А сама справа мала значні успіхи, зокрема співпраця з великими українськими компаніями, такими як Rozetka, Епіцентр, Нова Пошта та інші.
«У травні цього року ми тільки купили обладнання. Воно простояло буквально тиждень. Взяли людей на навчання, щоб працювали на цій вишивальній машині», — додають власники.
Ракетний удар знищив не лише будівлю та нове обладнання, а й продукцію клієнтів, що призвело до значних фінансових втрат. Загальна сума збитків підприємства оцінюється у 15 мільйонів гривень, а втрати клієнтів — ще додаткові 5 мільйонів.
«Перший день був шоком, плачем, дуже погано себе почували. Наступного дня ми вже зайнялися оформленням всіх цих справ, а на третій день після обстрілу почали працювати у приміщенні, яке нам надали знайомі. Також, на жаль, страхувальні компанії не покривають збитків, спричинених війною, тому нове обладнання ми придбали в кредит під заставу власної квартири», — згадують власники.
Але найголовнішим для власників підприємства були і залишаються люди. В момент самого удару по підприємству, в приміщенні знаходився охоронець та вишивальниця.
«Наша компанія працює 24/7. Якраз тоді на нічній зміні була вишивальниця та охоронець. Після влучання вона дивом змогла вибратися з-під завалів самостійно. Охоронець був заблокований, на щастя, поряд опинився військовий, який машиною відтягнув конструкцію та звільнив його», — розповідає Олексій.
Всупереч шоковому стану, вже на третій день після обстрілу підприємство почало відновлювати роботу. Значну роль у цьому відіграла підтримка друзів, партнерів та клієнтів.
«Чесно кажучи, не очікували такої масштабної підтримки, донатів, які почали надходити. Ми зазвичай ніколи не просимо допомоги, все самі, а тут люди почали просити відкрити банку для збору коштів. Мені було дуже незручно, але я подумала: добре, зроблю, і воно понеслося», — розповідає Юлія.
Постачальники обладнання також не залишилися осторонь. Один із них надав прес для друку, а офіційний дистриб’ютор Tajima запропонував вишивальну машину зі значною знижкою та розстрочкою на рік.
«Вони сказали: як тільки знайдете приміщення, ми привозимо одну машину, а друга вже їде. Вчора домовились про ще одне вишивальне обладнання в оренду», — додають власники. Друзі надали тимчасове приміщення — невеликий швейний цех у квартирі, де вже відновлено друк і пошиття».
Соціальні мережі також зіграли ключову роль. Відео про руйнування підприємства стало вірусним, викликавши хвилю підтримки.
Попри це, перед EXSO group стоять серйозні виклики. Страхувальні компанії не компенсують збитки, а держава не пропонує швидких рішень для приватного бізнесу.
«Бізнес взагалі не захищений. Ми дізнавалися у юристів, що держава не компенсує пошкодження, які зазнають приватні підприємці. Будемо подавати документи в європейські установи на різні гранти, але тепер це складніше, ніж на початку повномасштабного вторгнення. Зараз важливо не втратити цей дорогоцінний час, щоб не пішли клієнти. Ми хочемо відновити все швидко, будь-якими зусиллями», — пояснює Юлія.
Вони вже відшивають замовлення, зокрема для Rozetka, яка замовила тисячу футболок для виставки «Золотий м’яч». Компанія також планує допомогти своїм клієнтам, чия продукція була знищена, хоча це додатковий фінансовий тягар.
«Ми постраждали не одні, це ціла мережа, яка пов’язана між собою. Але люди пішли назустріч, щоб ми якомога швидше запустилися. За час війни постраждали багато бізнесів, але це в жодному разі не порівняти з особистими втратами. Тому нам залишається тільки невпинно працювати», — кажуть підприємці.
Завдяки підтримці спільноти, від постачальників до небайдужих громадян, бізнес вже на шляху до відновлення.
«Це принципова позиція — не розпочати нову компанію, а відродити саме цю. Так, вони зруйнували приміщення, обладнання, але не знищили наш професійний підхід до справи та досвід», — підкреслюють Олексій та Юлія.
Внаслідок атаки 10 червня постраждав також Софійський Собор. Детальніше про наслідки читайте у матеріалі «Вечірнього Києва».
Олександра ПЛАКІНА, «Вечірній Київ». Фото: Олексій САМСОНОВ